Full version: mina fröer dör!
miss piggy
Jag har planterat ett ganska stort antal fröer för första gången och ser nu till min förskräckels hur de en efter en dör ifrån mig. Vet inte vad jag gör för fel...

Det är främst mina prins gustavs öga och sommarslöja som tagit stryk...
De liksom torkar ihop trots att jag försökt vattna dem och alltid se till att de håller sig fuktiga.
De står ganska soligt. Kan det vara så att solen blir för stark för dem?
De är väldigt klena och ser inte ut att växa nästan något.... Kanske har jag planterat dem för tätt också.....

Jag har planterat dem i torv krukor som är jätte svåra att sköta... Kommer aldrig göra det igen om inte någon har ett bra tips där..

Hur sköter man de små på bästa sätt?

Mina små penseer börjar också se dåliga ut...

Hur länge ska växterna vara i mini växthus eller påse med hål i?

Jag är en total amatör som lider för varje lilla skott som jag lyckas ta död på....

Hjälp! wacko.gif
magiana
Det kanske kan bero på att de fått för mycket vatten. Låt de torka ut lite mellan vattningarna (men inte tills det är ökentorrt.)

När fröna har grott vill de ha ljust och svalt (typ 15 grader). När de har åtminstone ett par karaktärsblad (andra paret blad) eller när de är hanterbara, är det dags att skola om dem, d.v.s. plantera dem i blomjord. Plastkrukor fungerar bra. Själv använder jag gamla mjölkkartonger och det fungerar också bra. Tejpa bara ihop pipen och skär upp en stor sida.
kerstin z5-6
Påse eller minidrivhus bara tills fröet visar gröna småblad , då ska det bort !
Låter som övervattning tycker jag med o för hög temp ..
Torvkrukor -ja jag har inte fått dem att funka , så de använder jag aldrig
har du fått dem till att piggna till något sen , skule jag riva isär torvkrukorna o plantera om en del i plastkrukor -o börja avhärda dem ute under fiberduk
Gunvor Nilsson