Regna
Hej,

Har blivit mäkta imponerad av den kunskap som många forummedlemmar här besitter och undrar om någon kan peka mig till rätt ställe...

Jag är på jakt efter en växt kallad taro (på latin Colocasia esculenta, (bild)), kallas även eddo och dasheen. Den har knölar som smakar helt underbart, och vackra sköldformade blad... men jag har inte sett till den här i Sverige. Bor i Stockholm där jag letat mig igenom västerortsbutiker och innerstadens saluhallar. Har också letat i de asiatiska mataffärerna runt Hötorget, och frågat taiwanesiska vänner, men utan resultat.

Jag är sugen på att odla själv, men har inte lyckats hitta någon webbplats som säljer taro som jag kan importera. Har någon sett taro i Stockholm, eller känner till någon i Sverige som har taro?

Tacksam för tips. :)

/Teresa
raising
CITAT (Regna @ 11-05-2004, 18:22) *
Hej,

Har blivit mäkta imponerad av den kunskap som många forummedlemmar här besitter och undrar om någon kan peka mig till rätt ställe...

Jag är på jakt efter en växt kallad taro (på latin Colocasia esculenta, (bild)), kallas även eddo och dasheen. Den har knölar som smakar helt underbart, och vackra sköldformade blad... men jag har inte sett till den här i Sverige. Bor i Stockholm där jag letat mig igenom västerortsbutiker och innerstadens saluhallar. Har också letat i de asiatiska mataffärerna runt Hötorget, och frågat taiwanesiska vänner, men utan resultat.

Jag är sugen på att odla själv, men har inte lyckats hitta någon webbplats som säljer taro som jag kan importera. Har någon sett taro i Stockholm, eller känner till någon i Sverige som har taro?

Tacksam för tips. smile.gif

/Teresa

Hej!
Jag har också sökt efter Taro och fann den hos www.exoticgarden .fi
Vänlig hälsning från Ray
Åsa, mälardalen zon 2
Taro tror jag att jag har sett under några besök på Hong Kong Trading (eller så finns det någon annan knöl som ser likadan ut) som inte ligger så långt från Hötorget, men det kanske bara är ibland de får in specialgrejer i sortimentet.

Tips: Kunchi/Krachi brukar man kunna hitta i kylarna på Hong Kong Trading och den går jättebra att odla som krukväxt + deras ingefära, gurkmeja mm. brukar också vara finfint utsäde.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon