Ti bee
från ett gammalt torp.
Det är vad jag har med mig hem efter helgen. (dessutom delar av en blodröd bondpion, en del gamla taklökar och lite liljelökar). smile.gif

Sticklingarna är ca 10 - 15 cm långa.
Hur gör jag bäst nu? Sticker jag helt sonika ned dem i planteringsjord, vattnar och sätter genomskinlig plastpåse över? Eller...?

Hur gör jag med vinbär och äppelsticklingar, som med rosorna?

Tyvärr så har de fått ligga i ett dygn och blir inte omhändertagna förrän imorgon, för jag är så förkyld och febrig idag. Men jag har i alla fall packat allt i jord, så det borde hålla fukten.

Så, klokingar, hur gör jag? smile.gif
kerstin z5-6
Rosorna sticker du ner djup i krukor i fuktad jord -i kanten av krukan
plastpåse på ev om du inte har växthus med hög luftfuktighet
Ev ute i skuggan under buskar lite senare -de vill ha ganska varmt till en början för att göra rötter
Skada dem lite i barken i botten innan du tjoffar ner dom ..
Ti bee
Tackar Kerstin! Ännu en gång.
Då gör jag precis så! smile.gif

Brukar det vara väldigt svårt att få dem att rota sig? Det är väl mest gamla "bondrosor", vad som nu menas med det.
kerstin z5-6
Nix de är ganska lätta att föröka såhär -bäst är grenar som har blommat året förut devs just de man ofta klipper av smile.gifsmile.gif
jag har några gång på växthusgolvet i skuggan utan påsar de ser ut att vilja skjuta blad nu smile.gif
Ti bee
Härligt! smile.gif
Då hoppas jag på egna bondrosor så småningom! wub.gif
KURT
CITAT (Ti bee @ 11-05-2004, 19:47)
Hur gör jag med vinbär och äppelsticklingar, som med rosorna?

Har de legat så är det bra om man gör en ny snittyta. Vinbär är inget problem. Äpple brukar man dock inte sätta som sticklingar (även om det går), framförallt så vill man istället oftast ympa dem på en svagväxande grundstam istället, men det är ju ett helt annat problem.
Ti bee
Nu är alla sticklingar omhändertagna. Sitter längs kanterna i jordfyllda krukor. Nya snittytor lagda och jag har 'skadat' dem lite längst ned. De får stå i växthuset så får jag passa dem med fukt.
Tack för råd! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon