lena:-)
För flera år sedan hittade jag rosor på en ödetomt i Västerbottens inland.
Den är lågväxt med små rosa fyllda blommor.JAg tog till spaden och grävde upp lite. Den har klarat att byta bostad en gång till och förökar sig nu vilt i utklanten av trädgårdslandet.
Nån som har en aning om vad det kan vara för sort+ Tyvärr är det inte mycket att visa upp på bild just nu, mest bara små taggiga kvistar på 1-2 dm . Jaghar inte vetat hur jag skall göra med dem så ibland klipper jag och ibland inte. De växer på ialla fall. Och vintern i zon 2 är ju inget bekymmer för dem.
kerstin z5-6
Det är kanelros , Tornedalsrosen .Rosa majalis ellr även kallad Rosa Foecundissima
Fyllda -förekommer ibland som enkla rosor .
jag har den som buskage -den tål saxen , men har också stammat upp en del ex :)Stammarna är svart röda långst upp , rotäkta skjuter gärna röda nya rotskott
Hälsar rosfreaken K i Västerbotten
Underbart wub.gif där är den ju..exakt......Kanelros...hm det liksom smakar gott om namnet också. Stammat upp, det låter spämnnande, skall nog prova.
Hur högt buskage har du? Mina är väldigt låga men det beror kanske på min klippning. Har fått en tom plätt i solen på gräsmattan efter lite buskflyttning, kanske man skall flytta fram den i blickfånget?
För mig är den en länk till min barndom så den borde egentligen ha en bättre plats än trädgårdslandet.
Har du tips på fler "Västerbottensblomster" ?
kerstin z5-6
jag skulle nog hängna" in den i en egen kupe om du ska flytta fram den -dess rotskott är rätt besvärande -samma gäller fö även nästa om troligtvis via ryssland vandrat in och finns vilt o vid bondgårder längs Västerbottenskusten -Rosa acicularis "
Blommar över väldigt snabbt
Finlands vita ros är en annan vanlig ros vid "hemman " här uppe
Stamrosen är nog som jag 1, 57 , buskaget blir lätt 2 m

mer bilder på rosor jag odlar finns i mitt rosalbum här nedan biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Har redan tittat i ditt album biggrin.gif Vackert biggrin.gif
Skall försöka leta efter fler rosor till sommaren, tror inte släkten har några i sin besittning, får nog leta på ödegårdarna igen.
Härligt att få reda på vad den hette, har frågat på Gardencenter här nere men dom har inte vetat något alls. Har du någon bra länk till mer ros-info får du gärna dela med dig.
wub.gif
Zon 2 Vänerstranden
kerstin z5-6
rosforum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon