Full version: Dina favoritrosor?
magiana
Jag skulle vilja ha massor av rosor till min nya trädgård, men det finns ju så många att välja bland. Jag skulle vilja veta vilka dina favoritrosor är och varför. Det spelar ingen roll vilken typ av ros det är. Om det är någon du inte gillar kan du väl avslöja det också? (Så man vet vilka man ska undvika.)
kerstin z5-6
Just nu -Pat Austin -blommar i växthuset

jag tror den är z 3
Hannele
Jag köper en hel rosor efter namn. Exempelvis Fredrika Bremer ros
Jag har alltid varit intresserad av Fredrika Bremer - vi är ju födda i samma stad... tongue.gif
William Shakespeare har jag i Shakespeare-hörnan.
Hanne var närmast jag kunde komma mitt namn...
Leonardo da Vinci-stickling mår bra. Finlands vita ros måste jag ju ha...
Kajsa
Har satt massor av nya rosor under tre år, och jag har valt ut dom på bra egenskaper, tuffa rosor som inte fryser till marken eller dör vid svåra vintrar. Vill inte vänta till midsommar för att se om dom lever. Kanadensiska rosor är mina favoriter har nu 15 sorter, dom fryser inte ner, blommar hela sommaren och är friska. Så har jag Balsgårdsrosorna Anna och Irma där är pappan Kanadensare och är därför tuffa men så vackra. Gillar Myskrosor och Bourbonrosor, Vresrosor för dom blommar länge och mycket.
Om jag ska köpa en Floribunda/ Polyantha ros idag ska det vara en zon 5 ros. Jag köper inte en ros utan att jag läst om den först. Austinrosorna är världens vackraste men jag gör som Kerstin har min Golden Celebration i en kruka, har satt Leander i vår och den är undantaget den ska vara härdigare än dom andra, men det återstår att se??? Någon enstaka kan man testa. Till hösten hoppas jag ha alla i mitt album.
kerstin z5-6
Leander och kronprincessan Margareta borde gå hos oss ! Om jag testar maggan o du leanderskan så kan vi jämföra sen Kajsa! ??
Kajsa
Så gör vi, vi testar. Ett tips Kerstin" Växtmästaren " har i år tagit in ett tiotal Kanadensare så om du har den firman där hos dig titta. Förvånad blev jag när jag fann J.P Conell (gul, inga taggar) Prairie Joy, William Buffin mm, " Växtmästaren" har haft ett samarbete med Lars-Åke Gustavsson.
kerstin z5-6
sad.gif blää vi har bara Blomsterslottet men kolla ska jag smile.gif
Hoppas få hem Jp mfl via Blomkvists ..på nåt vis ..
Fenja
Kapucinerros - rosa foetida `Bicolor`i synnerhet och övriga vild- och vresrosor i allmänhet!

Mvh
Fenja
Unn
Helt omöjligt att välja.... wacko.gif . Rätt ros i rätt trädgård är lixom alltid ....rätt... smile.gif De jag har mest av i min täppa är gallicor, albor och centifolior, afst det har smugit sig in en och annan återblommande bourbon och portland med. Rosor av de gamla sorterna är inte så skötselkrävande och blir dessutom med tiden ofta riktigt stora, något jag uppskattar smile.gif . Sen är det ju det här med doften....det blir ju en till skönhetsdimension s.a.s.
Tror inte att jag skulle sätta något modernt (hrmmm...jo förstås austinrosorna går ju inte att motstå... wink.gif ) hos mig, men det beror nog mest på att jag gräver och verkar i en trädgård från tidigt 1800-tal. Så nog begränsar jag mig i rosplanteringarna även om sambon anser motsatsen:-)

Unn
magiana
Pat Austin var ju riktigt tjusig! smile.gif Bor i zon tre så den borde ju överleva här. Bicolor var inte heller så pjåkig, men den var kanske inte riktigt i min smak. Jag är ju svag för mer fyllda rosor, men smaken är ju som baken - delad! biggrin.gif
renate
Gammaldags Rosor tycker jag bäst om,de är härdiga och vackra och har en underbar doft,vildrosor har jag med.Austinrosor faller mig inte i smaken,vet ej varför kanske är de mindre härdiga.Bor i zon IV.
Renate
Cilla
Just nu är pimpinellrosor favoriterna, har fått 10 spretiga små plantor ca fyra olika sorter som ska ut i trädgården. Finlands vita ros är en Piminellros. De blir 2-3 meter höga och breda buskar, mycket härdiga och vissa skuggtåliga, som översållas med blom och sprakar i rött bladverk på hösten. Underligt att vi inte använder dem mer som häckväxter. Behöver inte beskäras eller skötas alls, och får sällan sjukdomar.

Senare blir HC Andersen favoriten (när den blommar), härligt rött bladverk och sidenrödsvarta blommor. När Flammentazen flämtar på väggen är den favoriten även om den inte doftar.

Mina favoritrosor är de jag för tillfället planterar och de som sedan blommar och doftar trots alla angrepp av steklar och löss...
stina
Jag håller på och skapar en rosslänt och planterar in rosor mellan stora stenar. Igår fick jag ett ryck och beställe (från Hortogreen) utan vidare eftertanke:

1 MAXIMA, 1 BALDER Balsgårdsros, 1 HENRY KELSEY, 1 ROSA RUGOSA HANSA, 5 FAIRY DANCE, 1 ROSA HELENA/ Honungsrosen

Pris inkl moms SEK 735.00 Hupp!!!
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon