Full version: Gullvivor
Peterlina
Hur gör jag för att föröka gullvivor?
Copycat
Själv har jag inga problem med förökning. tongue.gif Dom sprider sig själva om man inte tar tillvara på fröna i stänglarna. Jag håller på att gräva upp små bebisar ur gruset, dom skall tillbaka i jorden. Annars så går det bra att dela plantorna som blir rejält stora. Det måste jag också göra, om det bara kan bli någorlunda bra väder. tongue.gif
kryddan
Mina förökar sig själva för glatta livet - jag låter dem bara vara ifred och klipper inte av blomstängeln förrän till våren. Men jag antar att man kan klippa av den när den torkat lite och skvätta ut frön där man vill ha dem rolleyes.gif
Peterlina
Ja, fast mina vill ju inte riktigt föröka sig. Jag vill så gärna ha en stor gul gullvivematta! Men jag har fyra små fjuttiga gullviveplantor, och de verkar inte gilla varann, så det blir inga bebisar.
Copycat
Vilket län tillhör du? Du kanske t.o.m. kan gå ut i naturen och gräva upp några och ta med hem? unsure.gif Jag startade med några pyttesmå som smitit ut på en gräsmatta. Ägaren ville inte ha dom där så då fick jag ta dom. Dom växer, frodas och förökas ordentligt. Jag vet inte om det beror på att jag har dom i Norrläge tillsammans med Liljekonvaljer och Ormbunkar. unsure.gif wub.gif
Blomstersmurfen
Välkommen Peterlina! Vet inte var du bor men jag har gullvivor i massor som du kan få om du vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon