Full version: Automatisk bevattning
fiffigafrun
Ska ju bli m växthus i sommar o tänkte faktiskt satsa på nån form av automatisk bevattning då jag annars antar att det annars är svårt att lämna hemmet mer än 1-2 dar max.

Har kollat på Willabträdgårds Hydromat resp ett Hozelock set m droppslang. Hur funkar dessa o vad är fördelar/nackdelar m respektive?

Har tänkt göra någon form av upphöjda bäddar som jag skall odla direkt men även lite större krukor.

Tänkte också ha någon form av grenkoppling så att man även kan använda min spiralvattenslag (som jag fick i present av min käre man f ö).

Sen undrar jag hur man gör under vintern för att inte vattenslangen mellan huset o växthuset skall frysa sönder. Blir väl nedgrävd men det räcker ju inte...

Tacksam för alla svar som vanligt!

/Karin
MariaS
Hej
Jag har gjort ett litet hål i botten av min regntunna (Av plast). Sen har jag dragit en perforerad vattenslang in i växthuset ca 15 cm ner i marken.
För att undvika isbildning på vintern, har jag gjort ett större hål på andra sidan, med ett lock från insidan. På hösten tar jag bort locket, vattnet rinner ut och sen är det lätt att plugga vattenslangen med en vinkork.

MariaS
Ingrid på Västkusten
Vi kör med en 200 liters tunna som står på ett högt ställe på tomten åsså självtryck ner. Vi har willabs grejer och de fungerar hyfsat bra. Dock sätter de igen emellanåt . Problemet är ju att vi ofta odlar för lite för detta system - det är svårt att reglera det för vårlilla vattenmängd.

Jag hade tagit in vattenslangen på vintern. Du planerar att ha växthuset vintervarmt?

Hälsar Ingrid

PS Kika gärna här för å se mer om bevattning.
klas
Jag har använt Hozelocks droppbevattning i ett litet växthus i 5-6 år.
Har dragit in vatten (vanligt kommunalt) i växthuset under sockeln (vanliga svarta polyetenrör) och satt en kran på en rejäl träbalk nerslagen i marken. Praktiskt med vatten i växthuset.

Jag är nöjd med det, har bara haft några smärre problem. Det första som hände var att slangen som som går ut från timern och in till tryckregulatorn var av för dålig kvalitet och kröp ur sitt fäste, antagligen pga värmen i växthuset. Det innebar att när timern slog till så sprutade vattnet med full kraft rätt ner i jorden. Som tur var så var en granne hemma och kunde stänga vattnet. Se alltså till att kopplingarna är bra om det är tryck på vattnet.

Det andra som hände var att timern lade av efter drygt två år... Efter lite gnäll från Hozelock, garantin gällde ju inte längre, fick jag faktiskt en ny!Bra att stå på sig som konsument ibland.

Droppbevattning tycker jag funkar bra också, blir mycket jämnare än vad man kan åstadkomma själv. Rötterna anpassar sig till de ställen där vattnet droppar ner. Har ung 1,5 munstycken per tomatplanta och 2 per gurkplanta. Däremot gödslar jag "för hand", skulle vara kul att höra om nån har nån erfarenhet av gödsel direkt i vattnet vid droppbevattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon