Full version: Afrikas blå lilja
AnkiHbg
Hej
För en månad seda satte jag en lök med afrikas blå lilja, där var någrs små gröna blad som stack upp, nu efter en månad så har den endast växt några centimeter.

Jag har den i en stor kruka, men jag hade ingen sand så jag planterade i vanlig blomjord och tillsatte lite näringstabletter o vatten, precis som med mina änglatrumpeter, o den står i ett uterum.

Är det någon som har erfarenhet av just Afrikans lilja....ska den växa så långsamt, eller jag måste plantera om den och tillsätta sand i jorden??

Mvh Anki i Hbg
Åsa K, zon 1
Hej Anki

Ja, de växer långsamt. Du kan nog inte vänta dej att den skall blomma i år.

Jag har några stycken, både vit och 3 blåa och de är alla planterade i vanlig planteringsjord. Den vita "kryper" ur krukan varje år så nu skall jag sätta den i STOR kruka.
De sista blå köpte jag på Madeira i mars i år och de har blomknoppar redan. Där kunde jag köpa lökar för 0.50 EUR st. Så det blev 2 st.

Jag har också uterum där mina förvaras under vintern. Endast den som skall bli mörkblå (köpt från L. Fiskargatan 2003) vissnar ner helt under vintern, den har ännu inte visat några blommor.
Så du får nog utrusta dej med stort tålamod sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon