Helst vill jag flytta de tråkiga tokarna nu med en gång - en idé som jag fick när jag skulle somna i går kväll. De står framför huset på bästa platsen och där vill jag hellre ha något annat.
Går det bra tror ni?
De brukar inte var speciellt känsliga, gör bara i ordning den nya platsen innan och vattna ordenligt efteråt. De kan ha ganska stora rotsystem!
Eva Swahn
13-05-2004, 20:39
Jag har gjort allt möjligt med mina tokar. De överlevar allt. Tråkiga tokar? Finns inte. Det beror på klippningen.
Gräv de nya groparna och fyll dem med vatten helt upp ett par, tre gånger (beroende på hur torrt det är) och låt rinna undan. Sedan fyller du en sista gång med vatten ända upp när plantan är på plats, INNAN du fyller på jorden och låter detta rinna undan. Sedan på med den uppgrävda jorden och låt bli att vattna mera så hålls fukten kvar mycket länge! Ett gammalt trädgårdmästarknep jag fått lära mig och jag vattnar ytterst sällan det som är nyplanterat, så det fungerar utmärkt. Jag gör så med allt som planteras.
Lycka till!
Fenja
Ni vet väl vad jag vill ha hjälp med?......se signatur
Tack för tipsen!
Då blir det kanske grävning i helgen.
Apropå det där med tråkiga, visst kan ölandstokar vara fina. Men här står fem på rad vid gången framför huset och jag tycker det är lite enformigt. Dessutom har rabatten på andra sidan rosa och lila blommor.
Jag funderar på att plantera vresros, fjärilsbuske och olvon istället . Då blir det mer variation och färger som passar bättre med rabatten.
Hälsningar från Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.