Full version: Syrenhäck
Ulle
Jag har fått ett pris från plantskolan på 18,50 kr/st för syren (bondsyren) till en häck. Har ni någon aning om hur det priset ligger? Själv tycker jag att det låter rimligt.

Sedan har jag funderingar på hur tätt jag ska plantera. Jag har hört allt från 2-3 plantor/m till 1-2 plantor/m. Det beror ju givetvis på hur tät jag vill att häcken ska vara, men har någon av er egna erfarenheter. Kommer jag att ångra mig om jag gär den för gles? Vilka nackdelar finns det om jag planterar för tätt?
Maria i Helsingborg
Hej

Jag vet inte hur mycket/lite du får för 18,50:- men det låter BILLIGT! Jag hade nappat direkt. Vi har just satt syren för en häck (och drygat ut på den syren vi redan hade och fått p.g.a. det pris vi sett ute i handeln + att vi inte har så bråttom) och som du skriver - hur tätt man sätter påverkar hur snabbt man får insynsskydd......men 1-2 st/m låter i mina öron tätt nog eftersom de gärna sätter många sidoskott. Men om igen, hur bråttom har du? smile.gif
Ulle
Bråttom har jag inte! Tar det några år innan det har vuxit till sig på höjden och bredden så gör det ingenting.
Jag har redan sagt att jag kommer och hämtar planten idag, men det är intressant att se hur pass bra pris jag fick genom att jämföra med er!

Det är nästan 40 meter vi ska sätta, så tjejen jag pratade med lade undan 120 plantor till mig. Men jag funderar på om det verkligen behövs så många!

Iof behöver jag lite skydd mot grannan på andra sidan huset, så jag kanske ska sätta några plantor där också! wink.gif Det tål att funderas på!

Vad betalade ni för era plantor - eller fick ni dom. Jag förstod inte riktigt hur du menade.
Hoppas att ni får en fin häck med många blommor så småningom! Vilken färg har ni på syrenen?
Maria i Helsingborg
Något pris kan jag inte ge dig för att vi tog buskar och skott från ett annat ställe i trädgården och sedan fick vi några skott från Unn (här på forat). Men jag har sett buskar (med 5-7 grenar) för över hundralappen! Du har säkert fått reducerat pris eftersom du ska ha så många.....men nog måste det priset stå sig bra i jämförelse!? Kanske kan någon annan ge dig en prisuppgift.
Unn
Ulle: om det är billigt eller ej beror nog på hur stora plantorna är? Har för mig att hortogreen (.se??) säljer häcksyrén i tiopack på nätet, de brukar ligga hyfsat i pris så du kanske kan kolla och jämföra där?
Jag har som vissa av er känner till "lagt rabarber" på en gammal ödetomt där jag fått fritt fram att gräva....nu är det lite sent kanske, men till hösten kan ni höra av er om ni t.ex. behöver mer syren (mest blå), så far jag dit med spaden smile.gif
Unn
Maria i Helsingborg
Då ställer jag mig i kö för 6 st. till. Nu ska det bli berså av! tongue.gif
Unn
Påminn mig bara när det börjar bli grävdags! Hoppas jag är tillbaks här på forumet ungefär då smile.gif

Unn
Ulle
Unn - vilken lycka att få gräva upp det som finns på ödetorpet! *avis* Jag ska gå in på hortogreen och kolla vad de har för priser.
Den vi köpte var syringa vulgaris, blå. Jag vill hellre ha vanlig bondsyrén än den ungerska även om den växer snabbare.
Vi satte halva sträckan igår och ska fortsätta idag. Det blir tilla tt ge sig ut efter att lilltösen somnat om vi inte vill ha en "stjälpreda". Det är i alla fall skönt att bli klar inför helgen. Då är det andra projekt som står på tur!

Maria - lycka till med bersån i höst!
Maria i Helsingborg
CITAT
Unn skrev;
Påminn mig bara när det börjar bli grävdags! Hoppas jag är tillbaks här på forumet ungefär då
Ska hon ut och resa igen?? rolleyes.gif Jag ska kolla upp ditt tips också.....

CITAT
Ulle skrev;
Vi satte halva sträckan igår och ska fortsätta idag. Det blir tilla tt ge sig ut efter att lilltösen somnat om vi inte vill ha en "stjälpreda". Det är i alla fall skönt att bli klar inför helgen. Då är det andra projekt som står på tur!

Då var ni färdiga......Blev det bra? smile.gif
Unn
CITAT (Maria i Helsingborg @ 19-05-2004, 11:51)
Ska hon ut och resa igen??

Beror på vad man kallar det, till jobbet tur och retur 17 mil 7 dagar i veckan är ju oxå en resa....säsongs- och väderberoende är jag. ....Om det regnar och blåser hela sommaren kanske jag syns här jämt, men det får ni hålla tummarna för att jag inte gör smile.gif

Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon