Hej jag är en amatör. Tycker blå bergsvallmon är underbar och har nu köpt 4 små plantor hos Weibulls.
Nu vill jag ha hjälp med råd för att lyckas.
Har en tomt i västra kanten växer glest stora träd gran, björk, bok i ena alltså lite åt skogskaraktär där det inte når in sol mer än enstaka timmar om dygnet. Zon 4.
Här finns inga uppgrävda land och jag har aldrig planterat något där tidigare på grund av så mycket skugga, har nu dock gallrat ut en del träd och sly.
Kan jag plantera här om jag gräver upp och lägger sten grus i botten för dränering samt änvänder mig av perennjord blandad med torvmull samt lite sand.
tips emotages tacksamt.
Det jag kan säga på rak arm, är att bergsvallmon trivs bäst i SUR jord i halvskugga. Den är vanlig i woodlandplanteringar där ljuset silas genom trädens grenverk. Tror alltså du kan sätta dina plantor där du har tänkt dem, men använd rhododendronjord om du inte vill blanda till din egen jord med naturell torv och näring i någon form.
kerstin z5-6
12-05-2004, 11:17
Fast den vill inte ha totalmörkt -ett par timmars sol per dag -särskilt morgon eller eftermiddags sol är bra , väldränerat är nog så viktigt som surt , däremot gillar den mycket gödsel i form av välbrunnen kodynga på påse kanske ?+lite torvinblandad jord , ingen kalk, så blir det bra !
Mia, zon 3
13-05-2004, 13:30
Evald som varje år säljer mängder av blå bergvallmo-plantor på plantmarknaden i Gamla Linköping har sagt att sedan han började skola om sina småplantor i hälften såjord, hälften rhododendronjord så är överlevnaden nästan 100%, mot ca 50% tidigare. Alltså magrare jord.
Förmodligen är det ett bra råd även vid utplantering - det tycks som om de inte tål för stark näring direkt vid rötterna. Lägg istället kompost mm ovanpå jorden runt plantorna. Mer naturligt också - det är ju den vägen näringen kommer i det vilda!
Lycka till!
kerstin z5-6
13-05-2004, 17:46
Bergvallmo är mest känslig som liten för Rot röta ..dvs för mycket vatten medan den krukodlas.
Skola ut frösådder - det gör jag med i såjord , eller grus jord -är de så små ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.