Hej.
Jag har läst igenom ympningsinstruktionerna på odla.nu
http://www.odla.nu/artiklar/forokarens_dagbok2.shtmlDär står att ympkvistar skall tas på senvintern.
Men om mitt ympintresses startat nu i maj...:-)
Kan jag ta ympkvistar även nu, och ympa direkt med.
Är det svårare att lyckas eller helt omöjligt att lyckas?
Någon med erfarenhet...
Mvh /Bengt
H-fors.
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2004, 09:30
Det lär vara för sent nu, ympkvistarna får inte grönska innan de vuxit fast, det är därför man bör skörda ympkvistarna på vintern.
Vill man ympa under sommaren så kan man ju okulera , även om det anses vara lite svårare än skarvympar, åtminstonde för nybörjare. Okulering brukar man göra under Juli-September.
Det är svårare att lyckas men inte alls omöjligt även om det är i senaste laget, det bästa vore om du kan köpa kyllagrade ympkvistar men jag vet inte om det fortfarande finns att få tag på.
Sen beror det lite på hur mycket träden slagit ut hos dig men kanske kan man hitta äppelgrenar som fortfarande är någolunda kvar i knoppstadiet och i alla fall inte slagit ut alltför mycket. Förra året ympade jag päron i början av maj, knopparna var då precis på väg att slå ut (1-2 cm) och det gick bra.
Tack för svaren.
Jag bor utanför Helsingfors, och träden har just börjat knoppa.
Så kanske går det.
Någon som har erfarenhet av äppelympning på rönnbär = viltvård.
Här är det mailsvar jag fick av Lars-Olof Öhberg:
Hej Bengt
Ympkvistarna får inte ha börjat sava. Det har de gjort ifall
bladsprickningen syns.
Vad som händer om man tar sådana kvistar är att savflödet stoppas upp ett tag med föjld att knopparna/bladen torkar ut. Helt klart är att ju längre
knopparna hunnit, desto svårare. Jag har provat (och lyckats) ta kvistar på skuggsidan där det inte syntes någon kraftig bladsprickning, och ympat på ett träd där bladen börjat spricka ut.
Problemet med att ta kvistarna för tidigt är också att de ligger och torkar
ut, så att plocka dem och ympa direkt har ändå sina fördelar.
Ympning med äpple på rönn har jag aldrig provat själv. Eftersom det är i
skogen är det ju ingen större fara ifall det skulle misslyckas. Prova och se, jag tror inte att det skall vara jättesvårt. Sätt många ympar så tar sig väl någon.
/LÖ
CITAT (bdp003 @ 13-05-2004, 14:58)
Någon som har erfarenhet av äppelympning på rönnbär = viltvård.
Även om det inte skulle ta sig så är det ju en utmärkt övning för att få till fina snitt som passar ihop bra.
Fråga Ebe Plant
http://www.algonet.se/~reinisch/ebeindex.htm om du har ympris kvar. Du kan också prova på Pomologiska föreningen www.svepom.com. Jag har just ympat in mina sista kyllagrade ympar.
Jag har ympat äpple på rönn och det fungerar men ger inte särskilt mycket frukt eller hållbara grenar. Bättre i viltvårdssyfte är att sätta in vildapel i skogen. Kan göras billigt genom att man sår en mängd äppelkärnor från svenska äpplen på ett bra ställe i skogen, eller att man drar upp dem själv och sätter ut som planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.