|
Jag ska anlägga en rabatt med enbart vita blommor mot en röd stugvägg i Mälarområdet. Jorden är lerig men ska förbättras med grovsand och torv. Väggen är skuggläge förutom kvällssol. Rabatten kommer att ligga under köksfönstret. För doften och höjden tänkte jag plantera en Doftshcersmin. Mina andra påtänkta blommor är Brokfunkia, Myskmadra, Julros, och tulpaner. Jag skulle gärna vilja ha pion också men tål de skugga? Vilken vit klematis skulle trivas i skuggan? Behöver också nåt som är ca 40 cm högt och blommar juli-aug tacksam för tips om perenner men även 1 åriga frösorter som är lämpliga.
Helen i Skåne
20-01-2003, 07:39
Det finns flera klematissorter som fungerar i skuggiga lägen, kolla med din trädgårdshandlare. Stjärnflocka finns i rosa och i vitt och trivs i skugga, den är perenn och blommar från juni till augusti. Sedan kan man ha Vitsippa och Liljekonvalj som är perenner och tidiga. Brudslöja blommar juni till juli och finns både som perenn och ettåring. Anemoner finns som både vår- och höstblommande och är perenner och blommar länge.
Jag tycker att du ska sa en titt här: http://www.odla.nu/artiklar/manskensrabatt.shtmlMycket intressant läsning!
Annelie
22-01-2003, 15:32
Tänk om där varit bilder på alla dessa olika blommor och blader som Sylvia pratar om...jag kan inte ens hälften och får väl ägna en helkväll till att söka bilder på nätet... *suck* Ibland säger en bild mer än tusen ord
Ojdå...men problemet är att det inte går att få plats med så mycket bilder i en artikel. Jag försöker göra så gott ja kan, så jag får väl sluta med rabattförslag och göra bara enstaka växter? Annars får jag ju inte med bilder på alla växterna jag talar om...
Annelie
22-01-2003, 22:16
Nämen Sylvia! Inte menade jag att det skulle vara tvunget att lägga bilder till alla förslag du nämner! Det går ju inte med alla de blommor och växter du nämner - inte så som dina spalter är uppbyggda idag i alla fall... Jag syftade nog mer på min egen okunskap när det kommer till växter... Men jag ligger i hårdträning! Så om 3-5 år kommer jag nog att kunna läsa dina växtförslag och i alla fall känna igen minst hälften  Så fortsätt du att skriva - jag hänger på så gott det går!
Gunvor Nilsson
22-01-2003, 22:51
Annelie, här är en websida som är mycket lätt att leta växter på http://www.leta.se/här har du många sökmotorer och på Google, som ingår i websidan, kan du också söka på bilder. Har du det vetenskapliga namnet på växten så får du flest träffar.
De växtnamn jag lärt mig har kommit bland annat av sådana artiklar som Sylvia skriver. När man läst tillräckligt många minns man namnen, och alltid finns det en bild någonstans på växten.
Sedan är det genom spaning förstås. Privatspaning på sommaren. Men det är svårare att slå upp en växt från "bildminnet" än från namnminnet. De av mina vänner och släktingar som kan fler eller andra växtsorter än jag brukar jag dra ut på promenader. De berättar och jag lyssnar och repeterar tyst för mig själv.
Åtminstone något går in varje gång!
Helen i Skåne
23-01-2003, 08:23
Annelie! Om du har 2 öppna fönster i webbläsaren samtidigt så kan du läsa i det ena och söka i det andra medan du arbetar dig neråt i listan. Så gör jag ofta och det känns himla praktiskt...
Annelie
23-01-2003, 09:47
Tack för alla förslag som kan hjälpa mig i min okunniga tillvaro  Jodå, söker gör jag och att hitta bilder på nätet är väl inte det största problemet... Det är bara det att Sylvia formligen sprutar ur sig tips och idéer så det blir en massa att kolla upp! Men jag ska nog lära mig jag med...tror jag... någon gång Tack Helen för tipset om 2 fönster öppna på samma gång... om jag hade använt huvudet så skulle till och med jag kunnat tänka ut den lösningen själva  Och Sylvia - tipsa på! Dina idéer ger mig vägledning ute i växtdjungeln!
Och när du hittar bilderna så spara dom i nån lämplig mapp i din dator. Och kopiera också av lite info om varje växt och sätt sen ihop bild och text så har du ett eget uppslagsverk. Har gjort så med min önskelista för 2003 och det är så himla mycket lättare att hitta tillbaka till dom nya bekantskaperna. (Men jag använder det bara som uppslagsverk i min egen dator, 'sprider' det alltså inte vidare.) Ska nu också ge mej i kast med alla tipsen på Sylvias sida! Mmmmm... Det där med två - eller fler! - fönster öppna är ett toppentips man nästan inte kan vara utan. Så fort nån undrar över en växt här så bara över till fönstret med google och leta bilder. Är det nån växt jag också kan tänka mej så snabbt över till tredje fönstret och leta info. Och har man hittat vetenskapliga namnet på blomman är det ju ännu lättare att få napp. Det är allt tur att nån uppfann bredbandet!
bra ide att spara den informationen i egna små uppslagsverk den iden snor jag härmed fast nu måste jag leta rätt på en del ideer jag fått här o spara på så då e ju sökverktyget alldeles utmärkt har jag märkt bara man kommer ihåg lite vad man vill veta så
Eva i Norrköping
23-01-2003, 20:46
Jag har en vit klematis Summer snow, som blommar jättemycket och fint, i skugga. Har även en vit pion som går bra, det blir inte så riklig blomning som i sol men ändå. Kan även tipsa om vitbrokig lungört med vackra silvriga blad, vit förgätmigej, vit höstanemon. Ska även prova vit fingerborgsblomma, hoppas det ska funka. Har förstått att fotblad trivs iskugga, den finns med vita blommor, tänker prova det med men den är dyr.... Som du förstår är jag inne på samma idé att ha en vitblommande rabatt i skugga!
eneskar
02-02-2003, 06:11
Vita blommor Jag har också en rabatt där jag har enbart vita blommr o den ligger ganska skuggigt. Jag har prövat de flesta vita perenner där o funnit att en del trivs utmärkt medan andra inte trivs alls. Vad som trivs utmärkt är framför allt vit Lysimachia (sprider sig bra) o vita Digitalis (får man sätta nya varje år), men även vanliga prästkragar o vita liljor går fint. Astilbe trivs också där, men däremot inte vita flox. jag har även en vit trolldruva där (får röda bär på sensommaren). Barbro
Vitblommande lungört, vit förgätmigej, vit ormöga & vit alpaster... Skirt & romantiskt så att det förslår i "gardena luna"...
Hej! Fylld stormhattsranunkel (Ranunculus aconitifolius Flore Pleno) går bra i skugga. Blommar länge och växer till ungefär en halvmeters höjd. Kan möjligtvis vara lite svår att få tag på. Om du kommer på att du vill ha den, men inte hittar den i plantskolorna, kan du höre av dig till mig längre fram på våren. Jag kan då skicka en planta till dig. Vänlig hälsning / Björg, zon 7
Ylva i Dalarna
21-02-2003, 17:42
Hej! Jag håller på att skapa en vit skuggrabatt och förutom det som redan nämnts så ska jag pröva: Läkevänderot, krollilja, vivor, daglilja, löjtnantshjärta, pyramidklocka, viol, storrams och vitstrimmigt starrgräs. Allt i vitt så klart. (Jag är ledsen att jag inte kan de latinska namnen Ylva
CITAT (Ylva i Dalarna @ 21-02-2003, 17:42) Jag är ledsen att jag inte kan de latinska namnen Hej Ylva! Om du söker på http://www.google.com så hittar du de latinska namnen!
Jag vill tipsa om Hässleklocka, som jag själv har tänkt i flera år att sätta i skugga, (Campunala latifolia 'alba'), men den verkar svår att få tag på. Jag har bara sätt den på bild, men verkar lysa upp veldigt fint.
Unni
Ylva i Dalarna
22-02-2003, 12:24
CITAT (Unni @ 22-02-2003, 09:36) (Campunala latifolia 'alba'), men den verkar svår att få tag på. Hej! Kolla under den här adressen , sen går du in under rabattväxter. http://home.swipnet.se/albrunnaperenner/plantlista.htmMvh Ylva
Lotta i Gbg
22-02-2003, 13:06
Clematis 'Albina Plena' (en korsning mellan C sibirica och C fauriei) funkar bra i ett rätt skuggigt läge. Den blommar tidigt (april-maj) med ett fantastiskt flor och småblommar sedan under sommaren en bit in på hösten. Det är en E-planta och alltså utvald på grund av sina goda egenskaper.
Oh, WOW!!! Den clematisen ska jag ha!!!
Nenna vid mälaren
24-02-2003, 09:49
Hej! Pioner kan bli knepigt, tulpaner lika så. Nå'n nämnde anemoner, tovsippa kan funka, vitsippa lika så. Det finns en söt marktäckare som heter spetsmössa (Tiarella cordifolia) som skulle trivas. Silverax, det som på latin heter Cimicifuga racemosa och blir 100-140 cm, gillar också mycket skugga. Krolliljor är dessutom vackra, rätt lättodlade och skuggtåliga. Finns i vitt. Perenner i vitt som gillar skugga är annars ofta rätt lågvuxna av sig men kanske någon liten buske? En azalea kanske kan funka med litet extra torv. Försök att ge dig litet till tåls och inte göra hela rabatten klar på en gång utan gå till plantskolan och kika var fjärde vecka, läs in dig på det som verkar spännande och ägna sommaren åt det där vråltrista grundarbetet. Höstplantering har flera fördelar - inte minst ur bevattningssynpunkt. Kom dessutom ihåg att liljekonvaljens frön är giftiga så där ska alla överblommade blomspiror bort!
...och vit fänrik- och löjtnantshjärta... vitsippor... vit mjölke!!
Eva i Skåne
25-02-2003, 11:10
CITAT (mynta @ 24-02-2003, 07:06) Oh, WOW!!! Den clematisen ska jag ha!!!  Jag kan bara instämma. Den måste jag hitta på någon plantskola
Eva Skough
26-02-2003, 22:57
Om du gillar att så frö kan du ju så vit hög blomstertobak som doftar underbart ... 'Nicotiana sylvestris' heter en sort som jag brukar ha. Blir minst 150 cm hög om den får tillräckligt med näring hela sommaren. Doften kan ej beskrivas utan måste upplevas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|