pepparmynta
Den här frågan har jag hittat på STA:s forum. (Den har till nu fått 1 svar)

CITAT Vårvattna eller ej?

Vad gäller egentligen om att vattna på våren, närmare bestämt från dess det mest är enstaka frostnätter. Sjäv vågar jag mig på att ge mina perenner (och för den delen även sådda grönsaksfröer) vatten. Har aldrig märkt någon negativ effekt. Jag vet att många är rädda, och inte vattnar varken det ena eller det andra förren mycket senare.

Utsätter jag mina perenner för onödiga risker? CITAT

Själv vattnar jag på våren om det är torrt (Efter värsta frostrisken, under morgon eller förmiddag för att växterna inte ska stå för vått på natten)

Får ibland förskräckta kommentarer om vattning och frost, men har inga egna erfarenheter som avskräcker. Snarare tvärt om.

Precis som frågeställaren bor jag i zon III.
Skulle jag ha fått andra erfarenheter om jag bodde i en annan zon?
renate
Frösådder och sommarplantor som står i växthuset vattnar jag,självklart men perenner klara sig nog om de inte är nyplanterade då måste man alltid vattnar. smile.gif
Mvh. Renate zon IV
pepparmynta
Jag förstår vad du menar, men frågan var vattning/frost. . . rolleyes.gif
kristerh
Jag har alltid vattnat på våren trots att det kan komma frost.
Har aldrig märkt att plantorna skulle lida av det, tvärtom måste man ju vattna om det är snustorrt, annars dör ju plantorna av torkan.
Dessutom kan det ju komma regn, det är väl ingen planta som dött av det! (tror jag).
Krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon