Full version: Mårbär...
miaadner
Hej,

Min granne har planterat en mårbärsbuske (heter det så?) och nämnde i förbigående att den får någon slags bär när den blommat klart.

Hon sa då att hon inte trodde att den var giftig, men att det kanske vore bra att kolla det.

Jag har en 15 månaders vilde som käkar på allt han hittar, både högt och lågt och undrar nu hur det är med mårbär...

Om den är giftig, hur giftig är den i så fall? Alltså, måste man äta massor med bär, räcker det med ett bär, är det giftigt om man stoppar fingrarna i munnen efter att ha tagit i bären eller fått bärsaft på händerna - ja, ni fattar...?
pepparmynta
Det är nog Måbär du menar.
Saxat från Giftinformationcentralen Måbär, Ribes alpinum
Bären är ofarliga. Växten liknar röda vinbär.
miaadner
laugh.gif Alltså jag har nog huvet under armen. Tack för länken till Giftinformationen. När jag slog upp M såg jag ju att det varken var Mårbär eller Måbär grannen hade köpt, men däremot den första busken på M - Mahonia!

Som tur är är inte heller Mahonia giftig.

Tack för din hjälp laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon