Andreas1974
Min kannranka ( Nepenthes Alata ) växer bra på höjden och det kommer även upp skott från rötterna. Jag prövade för någon månad sedan att ta av ett "höjdskott" och ett av de små skotten som kom från rötterna. Jag satt dem i jord och hoppades att de skulle slå rot, men det gjorde de inte. De dog bara långsamt.
Hur och var ska man man ta sticklingar/skott för att föröka sin kannranka, och hur gör man sen..? sätter man dem i vatten tills de fått riktiga rötter, eller ska de sättas direkt i jord?
Smed
Först vill jag säga att de Nepenthes som sälj i butikerna som N. alata nästan uteslutande är N. x ventrata (ventricosa * alata). Det säkraste sättet att föröka är sticklingar, just som du gjorde. Men sätt dem i vatten, helst regnvatten eller destillerat. Plastpåse över hjälper till att hålla luftfuktigheten hög. Jag själv har alltid vitamin B1(tiamin) i vattnet vilket främjar rötternas tillväxt. Vitamin B1 finns på apoteket under namnet Benerva, 102:-/100.

/Smed
Andreas1974
Tack så mycket!

Jag försöker igen, men sätter sticklingarna i vatten först, tills de utvecklat rötter.
Tack för länken till forumet om köttätande väter. Där hade ju denna fråga passat ännu bättre, men jag visste inte om det.

Hur vet man förresten om sticklingar från olika växter kan eller inte kan sättas direkt i jord? Jag sätter t.ex. alltid High charparall-kaktus och St paula direkt i jord och det brukar gå bra.

Hälsningar Andreas
Smed
Vi säger inte nej till fler medlemmar på vårt "snäva" forum", men nu gick det ju lika bra här rolleyes.gif

/Smed
Andreas1974
CITAT (Andreas1974 @ 13-05-2004, 09:03)
Jag försöker igen, men sätter sticklingarna i vatten först, tills de utvecklat rötter.

Citerar mig själv här... Ville bara infoga att skotten villigt utvecklar rötter när jag sätter dem i vatten. Det tar ett tag, minst en månad, men de kommer. Jag har satt skotten i glas (flaska eller vanligt dricksglas). Jag har duschat dem i stort sett varje dag (liksom jag gör med mina gamla och med dem som jag planterat efter att de fått rötter).

Nu väntar jag bara på att mina äldre Nepenthes ska bilda nya kannor, eftersom de gamla skrumpnat ihop, och nya ser ut att kunna vara på väg. Kanske väntar de på mer sol.
Lady Hamilton
Hej! Jag har också lyckats att föröka min nepentes! Men jag satte skotten i blöt torv, och sedan i "miniväxthus" med värme. Skall även pröva med att sätta i liten vas med vatten inne i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon