Néa
Kan man ha ett (litet) körsbärsträd på balkongen? Jag var i Japan för några veckor sedan, körsbärsträd i blom överallt... fick verkligen lust att ha ett eget! rolleyes.gif

Jag bor i Stockholm och har sol på min balkong större delen av dagen. Det känns som om det oftast är några grader varmare på balkongen än nere på gatan. Vad sägs? Jag är helt nybörjare på det här med växter...
Fenja
Kontakta Balsgård så kanske de kan ge något råd om detta:
SLU-Balsgård, Fjälkestadsvägen 123-1, 291 94 KRISTIANSTAD,
E-post: balsgard@vv.slu.se, tel. 044-755 00.
Mvh
Fenja
Néa
Tack, jag ska kolla upp det!
Ingrid på Västkusten
Självklart går det att ha körsbärsträd, och även äppelträd på balkongen!

Finns numera t o m pelarkörsbärsträd för smala å små utrymmen, även prydnadskörsbär mm mm.

Hälsar Ingrid
evarina
Jaaa! Det går! Tänk på att ha vettig vinterförvaring bara. wub.gif
Ingrid på Västkusten
Det här med att man måste ge dem en duktig kurka och så måste man isolera den med frigolit, och svepa in med gamla mattor. Men Du kan ju t o m ha vin på balkongen biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Néa
Kul att höra att ni tror att det går! För de är ju så fina... wub.gif
Jag ska genast börja kolla in vilka olika sorter det finns, kanske någon här vet om det finns någon sort som skulle trivas extra bra i kruka?
Cilla
En balkongodlare som länge odlat småträd sade på en föreläsning att 40 cm diameter är minsta storlek på kruka för att klara vintern och vårvintern. Krukan bör också isoleras väl, filtar mm räcker inte sade hon. Bäst är att bygga lager med frigolit och luftspalter emellan, som en växthuslåda för krukan byggd av frigolit.

Jag skulle satsa på träd som 1) är en dvärgform och 2) är härdigt minst två zoner kallare än jag bodde i (för mig i zon 3 skulle jag satsa på sådana som klarar minst zon 5).

Dvärgmandel Prunus tenella är visserligen inget körsbärsträd, men det är samma släkte och det är härdigt till zon 6. Blir max 1 meter högt, får lysande rosa blommor innan bladen tidigt på våren och om det pollineras (verkar göra det hos mig trots att jag inte har någon annan mandel i närheten) får de mandlar som är ludna och förvånansvärt stora, ca 3 cm långa och så tunga att grenarna hänger ned.

Dvärgkörsbär Prunus nipponica Ruby är också härdigt och blir 2,5-3 meter högt. Går att beskäras.

Prunus nipponica, oklart om det är sorten Ruby

Prunus tenella
wolkenkrabber
är mandlarna på tenella ätbara?
Cilla
Jag vet inte. de var ganska beska när jag försökte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon