fiffigafrun
12-05-2004, 15:49
Hur har ni andra växthusmänniskor löst problemet med att ha vatten draget till växthuset? Fick ett tips av en på Willabträdgård som hade ett kabelrör nergrävt i backen som han drog ut en vattenslag genom. På vintern drog han in slangen till garaget igen men fäste ett snöre i den för att lätt kunna dra tillbaka detta på våren igen. Var hittar man sådana rör någonstans måntro?
MEN fryser inte slangen sönder om man börjar använda växthuset tidigt på säsongen då??? Skåne är ju lite varmare än Norrbotten i april alltså...
Och en utomhusvattenutkastare är väl inte så smart att ansluta slangen ifrån heller antar jag. Fryser väl också? Utan det bör väl vara inne i huset vattnet tas ifrån för att det inte ska frysa eller?
Det märks kanske att jag har tusen funderingar kring detta med att skaffa växthus...?
/Karin
Ingrid på Västkusten
12-05-2004, 18:55
Vårt ena växthus har vi en stoooooor vattentunna till som sköter om allting med 'självfall'

och så använder vi en utkastare ifårn huset. Men vi har ju åretruntuppvärmt. Kan Du itne dra en 'sommarvattenledning'? Just tidigt på våren behöver man oftast inte så mycekt vatten faktiskt det är när det blir varmare som det verkligen behövs och då har Du inte frys-problemen?
Funderar ingrid
vattenutkastaren fryser inte sönder. Om vattanslangens början ligger anningen lägre än växthuset, kan du lätt tappa ut vattnet vid risk för frost.
Hej.
Min lösning på problemet blir att hälla spritblandat vatten i slangen på hösten och spola rent till våren
JÅJ
gammelnalle
27-07-2004, 06:57
Om du gräver ner frostfritt fryser inte slangen , En utomhuskran ligger normalt ANTINGEN så pass djupt i backen, med en "förlängd" kranarm, elle så sitter den inomhus också med förlängd kranarm genommväggen.
Dessa kranar brukar vara dyra, Ett alternativ är att ha : En kran ute, en avstängningskran inne samt en avtappningskran inne där man tömmer när frosten kommer på hösten.
Det kabelrör som omtalades är TROLIGTVIS en kabelslang 45mm. Finns ibland på byggvaruhus. Men din elektriker kan nog skaffa rätt antal meter (ligger på 50m rullar annars) och är försedd med dragtråd. Den finns även LIKNANDE dräneringsslangar men på dessa är det små hål.
MEN i ÅR har då inte jag behövt någon vattenslang......
BRA VA???
Vi har vattenledning liggande ovan jord till betesdjuren..det är som en svart hård kraftig slang som går att rulla ihop i stora slingor och flytta vid behov, den ligger ute hela året fast vintertid så är den väl tom på vatten fast det är inte så att vi tömmer den medvetet..
Den håller att köra traktor över och att djuren går på den så det vill nog en del till att den fryser sönder..och om man gräver ner den lite så borde det frysa ännu mindre...men som sagt ...vintertid har vi inte den ledningen inkopplad...
Hej Karin
Varför sätter du inte in en värmekabel i vattenröret. Det har jag gjort.
Har en 25m.m. PVC rör som går ut till växthuset och har i denna en värmekabel som jag kan sätta på när jag själv behagar. Värmekabeln går ända ut till vattenutkastaren i v.huset
Se bild på inkoppling i garaget
MVH Kenneth
TeliaNet
30-07-2004, 12:52
åter till kemins värld!
DENSITETER;
1,0 vatten vid 4° C
0,998 vatten vid 20° C
vatten har tar mest plats vi 4*C, har du då öppet så vattnet kan komma ut, vid 4*C, av sig själv så sprängs inte slangar vid minusgrader.
Fullständigt ointressant.
Det vore bättre med ordentliga förslag på hur Karin skall lösa sitt problem.
Nedan finns en bild på min anslutnning i vattenledeningen där jag med en vanlig cykelpump kan ansluta med en vanlig gardenakoppling och pumpa ut kvarvarande vatten i slangen.
Så har jag då värmekabeln som en reserv.
fiffigafrun
30-07-2004, 15:20
Åsgård! Vi har löst problemet med en frostskyddskabel redan! Dragen inuti PEM-vattenslangen. Enda kruxet var att rörmockaren var tvungen att kapa av själva stickkontakten för att få ut den genom kopplingen inne i huset. så den får vi väl fixa en ny till. Vi har av o på kranarna (2 st på en T-koppling) ute i växthuset dock.
Så här ser det ut ute i växthuset...
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...to.php?id=76890Den ena har jag till en spiralduschslang o den andra till automatisk Hydromat som jag inte fått att funka (helkass pryl, ska reklamera den tror jag).
Klumpigt av rörmockaren. Men min visste heller inte hur man gjorde utan jag fick visa honom.
Jag har nästan identisk lösning i växhuset med en t-koppling som du har. Ena sidan sitter en spiralslang 10 m på täcker hela huset + litet till.
Andra sidan är uppkopplat Gardenas droppbevattning som jag precis kör in nu. Den fungerar helt enkelt helbra tycker jag, vattnar ungeför 25 krukor med detta system.
Då borde du inte ha några problem med frys om du har en avstängningsanordning i huset inne. Jag satte dit den där Gardena-nippeln att blåsa ur Pem slangen med därför att jag har i stort sett en vågrät slang hela vägen och kan inte tappa på något annat sätt. Ville inte lägga ner tid på att fixa en avtappningsbrunn med allt som den för med sig (kostnad m.m.)
CITAT (TeliaNet @ 30-07-2004, 13:52)
åter till kemins värld!
DENSITETER;
1,0 vatten vid 4° C
0,998 vatten vid 20° C
vatten har tar mest plats vi 4*C, har du då öppet så vattnet kan komma ut, vid 4*C, av sig själv så sprängs inte slangar vid minusgrader.
JAG tyckte då att det var kopiöst intressant.....det förklarar varför våra ledningar inte fryser...en riktig AHA-upplevelse..
[QUOTE]åter till kemins värld!
DENSITETER;
1,0 vatten vid 4° C
0,998 vatten vid 20° C
[QUOTE]
Du har fullständigt missa att vatten tar mest plats när det är IS.
JÅJ
gammelnalle
02-09-2004, 21:44
ooops!!
Javisst är det så: Vattnet tar MINST plats vid +4 grade Celcius.
Åt båda hållen på termometern ÖKAR volymen...
men inte så att den nödvändigtvis tar större plats som is än som ånga... men SÅDANA temperaturer kanske vi inte har i Sverige???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.