fiffigafrun
Fick ett tips på minst 1 m, sedan packat grus o markisolering. Men det lät himla mkt. Misstänker att jag kanske får gräva rätt mkt själv tyvärr då min man är nyopererad.

Men behövs så mkt urgrävt under eg? Eller tjälskjuter marken rejält annars (och pajjar glasrutorna) då ingen snö ligger o isolerar under värsta kallperioden? Ska lägga marksten o upphöjda odlingsbäddar inne i växthuset hade jag tänkt. Tänker ej ha det uppvärmt hela vintern utan endast april-oktober.

Hur djupt har ni grävt under era växthus? Hur tjock markisolering har ni använt?

/Karin
kerstin z5-6
60 o ingen markisollering -men mitt har flytande sockel som kan röra sig med tjälen -skiljer minst 2 cm nu under våren .. dvs det glipar ...
fiffigafrun
Ingen markisolering??!! Hm, vad menas med "flytande sockel" då? Hajjar noll... unsure.gif

/Karin
Ingrid på Västkusten
Vi gjöt plintar på sjuttio centimeters djup, och lade betongblock som sockel. Har man ett inflexibelt växths så undrar jag hur det skulle klara förskjutningen hmm...
Vi har använt markisolering biggrin.gif d v s markskivor.

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Växthuset är fastskruvat i en timmerstomme denna kan fritt flyta i min lera .. så det lutar -men är ändå rakt -för glasets del vill säga ..
Grus under detta till 60 men det är inte frostfritt djup här tydligen ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon