Full version: Tulpaner
carolyn
Hej!
Nu när tulpanerna är snart överblommade undrar jag om man kan ta upp dem och lägga dem torrt och sätta ner dem i höst igen, eller måste man sätta dem i skamvrån i nåt hörn av trädgården, jag menar gräva ner dem tills det är dags att flytta dem där de ska vara nästa vår?

Hej
Carolyn
Kajsa
Båda varianterna går bra, men ska man ta upp lökarna ska bladen vissna ner först, förvara varmt och torrt. På hösten gödslar man lökarna med benmjöl när man planterar dom igen.
Pema
har satt alla mina lökväxter i lökkorgar så kan jag flytta runt dom om det behövs utan att störa dom för mycket
MRLINDELL
Man kan ta upp hela tulpanen med blasten, dvs som den är och låta den torka ihop. Den energi som finns i blasten går ner i löken även om den är upplockad. Jag har gjort så en omgång och mina tulpaner blommar för fullt, även de som plockades som smålökar.
carolyn
Hej!

Tack för svaren!!! Vad bra, då kan jag börja ta upp tulpanerna och låta dem vissna ner torrt i en låda, verkligen toppen!

Trevlig sommar alla!

Carolyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon