Näcken
Jag tänkte ha en klematis och en blomstekaprifol på samma spalje.

Tänkte ha en tidigblommande klematis, men vilken färg passar med blomstekaprifolen. Luktar den gott och är lättskött?

BIld på blomsterkaprifolen:
Fenja
Lonicera x heckrottii 'American Beauty' kombinerar blomsterprakt och väldoft. Den är relativt svagväxande, inte så slingrande som en del annan kaprifol och behöver bindas fast mot stöd. Som det svenska namnet anger så är det blomningen som är dess främsta egenskap. Den varar från juni till augusti och då översållas plantorna med de härligaste blomklasar som påminner om fjärilar i flykt. Blommorna har en kraftfull färg, tvåfärgade i rött och gulvitt med en lätt blåaktig dagg utanpå. Plantorna är härdiga till stockholmstrakten. Kaprifol är lätt att odla. Som de flesta blommande buskar så trivs de bäst i soligt läge, men lite vandrande skugga passar också bra. Kaprifol har inga särskilda krav på jord utan en med normalt fuktig och näringsrik, gärna lite kalkhaltig jord passar fint. Plantorna tycker inte om att torka ut, så blir det torrväder, så måste man vattna, speciellt under växtens första år.
Saxat från Odla.nu 13 maj 2004.
Näcken
Tack för infon.
Då kanske jag inte behöver någon klematis, fast jag tycker det verkar fräckt med någon småblommig tidig sort. Men vilken tror ni passar?
Näcken
Kom på att jag satsar nog på vildkaprifol i stället. Tror den passar bättre i färg, någon info om den?
Fenja
Sök i sökrutan på förstasidan på Odla.nu, så hittar du massor av klematisinfo där...
Mvh
Fenja
Näcken
Tack, den har jag helt missat............
Jag hittade massor av bra saker, fast det är ändå jättesvårt att välja.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon