Åsa zon 6
Jag skulle gärna vilja ha en klätterros med färg (inte vit, alltså).Tyvärr finns det inte så mycket att välja på i zon 6, men jag har funderat på en Flammentanz. Problemet är att det är rätt blåsigt. Tål den det? Är det någon som har erfarenhet? Törs jag prova? Eller finns det någon som har en bättre idé?

Åsa
kerstin z5-6
Klätterrosor som blommar på årsskotten är att föredra i norr .Nedfrysningen är ofta radikal -hur man än bär sig åt sad.gif
Flammentanz tillhöt tyvärr de som blommar på gammal ved .Därför har jag planer på att helt utesluta den -gräva upp helt enkelt
Den sitter i öppet läge vid en portal -Samma trista beteende varje år
Jag rek John Cabot rosa , Quadra -mörkt vinmagenta röd , leverkusen GUl , Poppius -Rosa lätt 2 m ingen täckning , Stanwall perpetual ljust rosa ,

som exempel på rosor som uppför sig hyfsat snyggt -dessutom remonterar alla vilket Flammen inte gör , den blommar en gång
Har även en Martin Frobishier som ser ut att kunna bli mycket hög , ingen nedfrysning alls i år -men de flesta av mina Kanadensare har inte så många år på nacken än .
Av de jag nämnt bör åtminstone John , Stanwall p ,Martin , o Leverkusen finnas i de flesta välsorterade butiker
Får du tag i dem på egen rot är det ännu bättre
Foto på en del finns i mitt album
Hannele
Den finska Rosa beggeriana 'Polstjärnan' är vit och klarar zon 7.
Läste fel, du ville inte ha vit...

http://www.odla.nu/artiklar/rosor_klatterrosor.shtml
Åsa zon 6
Kerstin!
Är alla de här rosorna du föreslagit kanadensiska? Vad menar du med "på egen rot"? Har du något tips på hur man får tag i det?

Åsa
kerstin z5-6
De som inte är kanadensiska är Poppius -gammal -Svensk ? ros -i alla fall döpt efter en svensk och leverkusen -Kordes ros samt Stawall perpetual
Övriga föreslagna är kanadensare och de börjar nu finnas både här o där .Bla har jag hört av mina roskontakter att Växtmästarn ..Hepp-som ju levererar till både Blomsterlandet , Växus , plantager o liknade stormarknader för dessa om dock i litet sortiment.
Dock naturligtvis ej till Blomsterslottet i skelleteå -som tar växter från Växtmästarn ..sad.gif
De går att beställa via Blomkvists platskola utanför jakobstad, för rotäkta ,krukodlade dyr frakt -de finns på Plantskolan i Lindesberg osv osv -Hör med din lokala om de kan ta hem ?
Samt en hel del av de föreslagna, John Cabot tex finns på Rosenposten som verkligen är en postorderfirma för rosor som jag rek-frakten kostar 85 svenska kr oavsett mängd rosor du beställer -Tyvärr är dessa dock inte rotäkta
med rotäkta menar jag att de inte är ympade
Det innebär bla inga besvär med rotskott -aliens från den "falska " roten samt -EN MYCKET god överlevnadsförmåga-Rosen kan frysa bort helt över jord , men kommer ändå tillbaka.
Min John har doch inte frusit ner alls i år -och det är en ympad från RP
Lycka till
K smile.gif
Åsa zon 6
Tack! Nu ska jag leta rosleverantör!

Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon