Mikael
Hej på er,
Hoppas på goda råd....

Tror mig bestämt mig för vad jag skall ha i mina 2 balkonglådor som vi har stående på fönsterblecket....

En med Blomstertobak, Guldboll och Zinnia haageana
En med Rudbeckia (toto), Tagetes och Praktsalvia.

Hur många av varje planta sätter man i varje ? Jag tror lådorna är 120 långa vardera. Jag gör oftast felet att jag trycker ner lite för mycket....
Jag tycker det är lite svårt att följa råden om plantavstånd på fröpåsen då det ju i en balkonglåda

Har inte testat någon av dessa sorter i balkonglåda förut, förutom Rudbeckian som jag kört i några år nu....

/Mikael
Sylvia
Bara så du tar djupa lådor om du tänker ha så här stora växter! De torkar annars ut fort och du får trava där med kannan flera ggr per dag om det blir en sådan sommar till som den förra! Ca. 10 cm mellan plantorna kan vara lagom men man kan sätta dom zig-zag och få in fler...
Mikael
Tack för svar...
Hoppas sommaren blir lite svalare i år. Vattnade var det enda jag gjorde tycker jag...... har dragit en trädgårdsslang från badrummet så det blir lite enklare men ibland fick man vattna morgon och kväll.

/Mikael
Sylvia
Men pröva de nya djupa balkongslådorna som dök upp i affärerna, var det nu förra våren! I dom ryms mer jord, så de blir inte torra så fort. Och så kan du också blanda vattenkristaller i jorden, de samlar också fukt.
Susanne i Linköping
CITAT (Sylvia @ 22-01-2003, 18:54)
Men pröva de nya djupa balkongslådorna som dök upp i affärerna

Vardåvardåvardå???? I somras köpte jag några balkonglådor, men alla var av den gamla typen. Menar du de där självvattnande? Jag tittade på dem, men de var ju inte heller särskilt djupa om man bortser från vattenmagasinet. Vad har jag missat?
Sylvia
Jag såg hos Weibulls bl.a. såna där "kontinetala" breda och djupa lådor. Sen har jag för mig att Hammarplast (?) tillverkar också djupa lådor numera...titta här http://www.hammarplast.com/garden/index_botanica.htm och klicka på Iron Works.
Helen i Skåne
Det finns ju varianter med bara ställning där man sätter ner krukor istället, då kan man ha ställningar för stoooora krukor om man vill! Kanske skulle vara något? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon