rufus
Har en damm på sisådär 240kvm djupet är ca. 1,7 meter på det djupaste stället.
Jag skulle vilja göra om denna damm till en baddamm då vi inte har tillgång till någon sjö i närheten.
Har en bad tokig golden som inte ser fram emot sommarn på torpet utan vatten. smile.gif

Nu kommer min lilla fråga var börjar man?

Skall man tömma och i med duk och singel eller bara singel.

Tacksam för alla svar jag kan få...

Med vänliga hälsningar

Patrik Billberg

Glömde en sak en liten bild oxå...
240kvm är den om man enbart mäter den raka ytan utan dem små insticken.
Tesa
Hur funkar den här dammen ...är det tillflöde eller är det helt stillastående vatten?
Om det är stillastående så skulle då jag inte vilja bada där men för vovven är det säkert helt OK......om du tänker bada själv så får du nog fixa rening på nåt sätt, men sånt vet jag inte mycket om... pump med filter typ, det finns säkert massor om det här.....

Själv har jag grävt en damm i ett dike som vi tänker använda som badpöl i sommar men det är genomrinning där med rent vatten från en skogsbäck plus att det finns ett källuppskott i den också så då har jag räknat med att vattnet "byts ut" tillräckligt för att hålla sig fräscht, botten hade jag tänkt fixa med att tippa i ett lass grus.... nu består den i stort sett av ren blålera, det blir lite kladdigt att gå i...... blink.gif
Hannele
Underbar damm!
Köp en badbalja till golden istället.
Gossen Ruda
Funkar inte med badbalja till såna hundar, dom är delvis amfibiska. laugh.gif Beträffande dammen så tror jag inte gummiduk ger någon förbättring, dessutom passar inte formen. Det tycks vara en ganska naturlig damm som inte behöver tätning. Sen är det frågan om hur vattenkvaliten kommer att bli, det beror som sagts tidigare på genomströmningen. Till detta kommer nedfallet av löv från träden.
rufus
Tack för alla svar!

Har nog bestämt mig att bara rensa upp i dammen och låta den vara som den är.
Även en filterdamm kommer att anläggas på den lilla upphöjningen så denna sköter hand om reningen.

Allt gott!!

Patrik Billberg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon