Full version: Päron träd
Behn zon 4
Hej vilka sorter av päron rekomenderar ni till mig som bor i zon 4 på gränsen till zon 5? jag har äpplen, plommon klarbär m,m men päron har varit svårare att hitta och det gäller även lieratur men jag har läst att samma man som skrev den stora äppelboken skulle ha skrivit om päron men jag vet ej vad han heter eller hans böcker. kan någon hjälpa mig?
tackar på förhand behn..
KURT
Tänk på att päron är lite mera kinkigt när det gäller pollinering mellan olika sorter och att endel päronsorter tar lång tid innan de ger frukt. En lista på päronsorter.

Boken du söker är nog:

Nilsson, Anton
Titel Våra päron-, plommon- och körsbärssorter : deras historia, egenskaper och kännetecken / Anton Nilsson ; [utgiven i samarbete med Nordiska genbanken] ; [akvareller: Leena Digén ... ; teckningar av träd: Ingrid Nilsson ; genomskärningsbilder: författaren]
Upplaga 1. utg.
Utgivning Stockholm : Karlebo, 1989
Omfång 370 s. : ill.
ISBN/ISSN 91-85026-34-4
MRLINDELL
Jag har ett päronträd, det finns inte ett annat päronträd så långt ögat kan nå, ändå blir det bra med päron. Man behöver inte oroa sig för polleneringen, det ordnar sig alltid. Man ser polleneringsfrågor i stort sett över allt om alla möjliga växter. Man skall komma ihåg att växterna fanns här långt före oss och klarar sig lika bra utan oss, så låt växterna sköta sköta jobbet själva så får man flest frukter. Vind, bin, flugor, humlor, getingar allt möjligt ser till att vi får frukt på våra träd & buskar.
KURT
CITAT (MRLINDELL @ 13-05-2004, 07:31)
Jag har ett päronträd, det finns inte ett annat päronträd så långt ögat kan nå, ändå blir det bra med päron.

Insekter kan ju flyga betydlig längre än "ögat kan nå", och bor man bara i någon form av tätort så är det säkert inget problem med pollinering. Men bor man mycket ensligt (Sverige är delvis ett mycket glest befolkat land) så bör man nog ändå fundera på det. Det är ju trots allt många som har blommande fruktträd som av olika orsaker INTE ger frukt.
Nuttan
CITAT (Behn zon 4 @ 12-05-2004, 23:47)
Hej vilka sorter av päron rekomenderar ni till mig som bor i zon 4 på gränsen till zon 5?

I Finland är klimatet inte bra för päron, men de har några sorter som inte brukar finnas i Sverige, man kan beställa direkt eller genom sin närmaste plantskola.
Kolla i deras katalog som finns att klicka på nånstans på hemsidan.

Blomqvist plantskola
Jan af Lisö
Blomqvists har också en äppelsort som smakar päron, Revals päronäpple. Kanske ett alternativ ??
Powerowic
vi har ett gråpäronträd som ger rikligt med frukt, men det är ganska stort så det är nog rätt gammalt
Behn zon 4
Hej igen och tack för svaren som jag nu ska kolla upp.
Och ang polenering så finns det inte ett päron träd på ca 1 km avstånd men vi får väl se vad jag får tag på det finns plats för många.
MRLINDELL
Göteborgs Diamant är ett kraftigtväxande päron som klarar zon 4.
Cilla
Kolla Ebe Plant, de har bra zonangivelser för fruktträd - sedan kan du söka sorten i närmaste handel.

Just päron kan det vara problem md i pollineringen faktiskt, ibland till och med i våra villaträdgårdar eftersom det finns så få päronträd. Det krävs nog två träd om du har en km från närmaste päronträd - även om just bina flyger ca 2 km. Har du plats för fler är det en säkrare variant än att lita till att grannens träd passar dina och att de står kvar.

Undantag finns verkligen. Jag har hand om ett stort päronträd på Södermalm i Stockholm. Det måste finnas några andra i närheten, för det får alltid frukt - men visst är det besynnerligt att bina orkar flyga från ena innergården, över de höga husen och in till detta träd - och samtidigt ha pollen kvar...

Handeln vill gärna lösa detta genom att sälja familjepäronträd, men det är bättre i teorin än i verkligheten. Päronsorterna växer så olika att ena sorten dör när trädet börjar bli större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon