uno
Hej alla kunniga forumister.

Jag tycker det är svårt att hålla rätt värme i växthuset. På morgonen, när jag åker till jobbet frågar jag mig: skall jag starta fläkten (ej värmefläkt)för att möta en solig dag? Eller kommer det att bli mulet osv. Nu har jag kopplat fläkten till en timer så att den går mellan 10-16. Men när det är mulet är det ju ganskla kallt nu på våren. Willabs lilla gröna har ju en fläkt som startar om det blir för varmt men fläktkapaciteten är låg.
Nu till min fråga. Finns det på marknaden termostatreglerad bordsfläkt med bra kapacitet.
KDy
Vi har löst problemet med en beg. fläkt (från en svampodling) kombinerad med en stalltermostat från Nordpost. Billigt och ganska effektivt. KDy
kerstin z5-6
Och jag har en mycket billig fläkt med inbyggd termostat -köpt på OK smile.gif
Den har möjlighet till kall eller varmluftsblås o startar automatiskt när tempen går under + 7 till + 10+ om den är inställd på varmblås smile.gif
åsgård
Och jag har fläkten från Classicum, som jag tycker är jättebra och sprider kallluften effektivt.
Å andra sidan så har jag skaffat sju takluckor till mitt Florum så jag har sällan över 25 en solig dag
Skriver Åsgård
kerstin z5-6
Min åkte på omedelbar retur eftersom den inte går att reglera nån termostat på -fungerar absolut inte i mitt klimat -Räcker väl med klåfingriga gubbar som drar ur proppen till kontakten ...men fläkten -den ska banne mig gå igång själv under frostnätter blink.gif
åsgård
Då har du säker haft otur, min fungerar som tåget. Ha mätare i huset så jag vet vilken mintemp jag haft och all fungerar helt automatiskt med termostaten i fläktenSkriver åsgård
åsgård
Men i eftertanke så borde ju en växthusfläkt fungera så att man kan dels ställa in den på en minimi temperatur och att man oxå kan ställa in den för dagtid med mycket sol och enbart fläkt.
Det kan ju inte jag göra, Finns en sån fläkt?
.............
Kenneth
MRLINDELL
Det finns solcells ventilatorer med fläkt till båtar som borde fungera i ett växthus. Jag har två till båten och ju mera solen strålar desto fortare går fläkten. Har även en solpanel Arco 42W som hjälp till kylskåpet som drar extra ström när det är riktigt varmt och solen skinen, då hjälper panelen till med typ 3Ah så att mobilen kan vara på i stället hela dagarna. Kopplas detta över ett bilbatteri (ev MC batteri) kan fläkten köras hela natten och batteriet laddas på dagen.

Energikälla Solcell -> gratis energi till fläkt när den som bäst behövs.
Blomstersmurfen
Jag köpte en fläkt från Silwanbygg med termostat. Den värmer när jag vill och blir det för varmt blåser den "kalluft". Den får åtminstone luften att röra på sig när det blir varmt, och den värsta värmen är ju uppe mot taket, så jag tycker inte det blir så farligt när luften blandas ordentligt. Kostade drygt 300 och har funkat utmärkt tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon