Full version: Ätbar lök?
Linda3305
Har hittat en "lökväxt" i min trädgård. Ser ut som gles gräslök men dessa strån (2-5st) sitter ihop i roten o kommer alla från samma "rotstrå". huh.gif
Har dragit upp några stycken (har nämligen spridit sig över halva rabatten sen förra året, finns nog ett hundratal) o då ser jag en "klyft-lök" i botten som luktar vitlök.
Har inte vågat smaka eller använda löken på något vis. Är nu fruktansvärt nyfiken på vad det är. Har frågat runt lite men fått olika svar från flera håll.
Vad är det för växt? Ätbar? Hur ska jag göra med den? Torkas?

Mvh Linda
mari_tres
Kan det inte vara vitlök, då? Eller kinesisk gräslök, den har lite vitlökssmak i sig, vet dock inte hur den ser ut "under jord".
Lycka till med artbestämmandet.... rolleyes.gif
KURT
Här är en länk till kinesisk gräslök http://www.lindbloms.se/Lindbloms/eko1/205005.html

Den har platta stjälkar, medan valig gräslök har runda stjälkar. Sedan finns det ju andra lökar tex piplök och ramslök, men deras blad är ju betydligt bredare än gräslökens.
Mocca
Jag har en massa vildlök på min mark som stämmer på din beskrivning. Jättegod att äta. Rå smakar den som vitlök och om du bara lägger den på stekjärnet en liten stund så smakar den som ett mellanting mellan purjolök och gul lök smile.gif

Ps Jag använder både löken och bladen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon