Full version: Ätbara tagetes?
Jillian
Har letat länge nu efter dessa ätbara tagetes, även kallade kryddtagetes, efter vad jag har hört.
Hittade en fröask på Plantagen, men inga fröpåsar fanns kvar. Någon som vet någonting om detta? Vill helst köpa plantor, ifall det nu finns.
Fenja
Impecta har fröer, den heter Tagetes ´Signet Lemon´, du kan också söka på kryddtagetes. Den är lättsådd, jag har dragit upp den själv i år.
Mvh
Fenja
Cilla
Förra året fanns den som planta - en utsökt kryddväxt som man kan ha till allting. Vacker med sin blom är den också. I år har jag direktsått den och de kommer villilgt. Kommer den som planta igen måste jag ha en till - man blir beroende av smaken!
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag brukar köpa mina frön ifårn Runåbergs - västkustsk fröfirma www.runabergsfroer.se
åsså sår jag dem på friland så kommer de efetr ett tag - mkt trevliga!

En tagetes som är godare än dessa och som jag VERKLIGEN kan rekommendera ( bl a Örtagården har den som planta, frön Runåberg och Örtagården med www.ortagarden.com) är Tagetes lucidae -> godare än fransk dragon!

Hälsar ingrid
Jillian
Jag fick två plantor idag, Kryddtagetes står det, Tagetes tenuifolia. Hört talas om den?
Ingrid på Västkusten
Den blir smaskens å bra!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon