Full version: Temynta
Jillian
Har köpt frön, är på väg att börja så. Bör man så inomhus först, eller dirket på friland? Har hört att den blir ganska stor, någon som vet ifall den blir så otroligt stor att den tar över hela trädgårdslandet? Så att man kanske bör sätta den i ett hörn eller så.
pepparmynta
Jag brukar så lite härdigare perennfrön ute i en "barnkammare", en särskild plats som ligger skyddat. Där har jag ca 1 cm såjord överst.
Efter sådd täcker jag med fiberduk. Vattnar när det är torrt.
Det gäller bara att ha namnpinnar, en del perennfrön tar lååång tid på sig att gro, det gäller att komma ihåg vad man har sått i vilken rad laugh.gif

När plantorna stora nog att flyttas sätter jag dem där jag vill ha dem.

Har satt Monarda, Temynta, på detta sätt, det går utmärkt, och de tar inte så lång tid på sig att titta upp.
(Jo, de blir stora med tiden, men är inte svåra att hålla reda på)
Och de är fina tycker jag rolleyes.gif
Tesa
Jag tror det är lite olika beroende på sort om dom växer sig stora..har en lila variant sen många år som jag blivit besviken på att den inte vuxit till sig och så har jag en röd som jag haft i ett par år bara och den sprider sig utåt med samma hastighet som pepparmyntan ungefär.. blink.gif

Jag brukar så perennfröer i krukor om hösten och sätta ut direkt, är det en sort jag är riktigt sugen på så sår jag en kruka inne också för säkerhets skull....
..ibland fungerar det ibland inte.... och som sagt märkningen är viktig för har man börjat en gång blir det nästan lavinartat och så mycket kan man inte hålla i huvet wacko.gif
...satsa på sticketiketter i plast och en bra märkpenna.... (har många pinnar ute som inte går att läsa...)
pepparmynta
CITAT (Tesa @ 13-05-2004, 13:28)
. .  och den sprider sig utåt med samma hastighet som pepparmyntan ungefär..  :blink:

biggrin.gif laugh.gif (Ursäkta) rolleyes.gif
MariaS
Om man är snabb och nyper av blommorna innan de hunnit blomma ut, så fröar de inte av sig och man har lite kontroll över rotdelningen som också sker.

MariaS

PS. Har nu förresten flyttat temyntan till en odlingslåda, så den kommer inte längre än vad lådan tillåter.DS
Tesa
CITAT (pepparmynta @ 13-05-2004, 14:14)
CITAT (Tesa @ 13-05-2004, 13:28)
. .  och den sprider sig utåt med samma hastighet som pepparmyntan ungefär..  blink.gif

biggrin.gif laugh.gif (Ursäkta) rolleyes.gif

Fniss...som det kan bli..... rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon