Full version: Murgröna
Annelie
Det växer massor av murgröna på våra uteplatser på jobb - om jag klipper av lite skott - hur får jag dem i så fall att rota sig? Vatten eller jord!

Någon som vet?
Betty
Klipp flera och prova båda metoderna!
Helen i Skåne
Jag har klippt och direkt petat ner i jorden, vattnat väl och de har tagit sig. Jag har också satt i vatten och fått rötter, men det har varit inneplantor. Lycka till! smile.gif
KURT
Det är säkrare att sätta i jord, men man skall bara passa dem så att de inte torkar ut (kan man inte göra det så kan man sätta i vatten). Mager jord med en påse över. Sedan kan det vara bättre att vänta till lite senare ut på våren, men murgröna och andra klängerväxter brukar bilda rötter ganska lätt.
Kajsa
Annelie!
Jag har murgröna på min fasad den har jag tagit mängder av skott på genom åren. Det är bara att bryta av och stoppa i vatten, den är så livskraftig så det blir fort rötter. Till mina julgrupper jag gör brukar jag bryta av grenar och sticka ner, när man sedan slänger grupperna i jan. har murgrönan fått rötter fast det är den mörkaste tiden på året!
Lycka till KAJSA wub.gif
Annelie
Ok, det verkar som om det skulle vara fullt möjligt alltså smile.gif

Vilka skott bör jag lämpligen välja. De lite kortare som växer nära "roten" eller ska jag toppa rankorna och ta skott längst ut? Jag vill ju inte riskera att förstöra plantan som är kvar heller...
Kajsa
Annelie
Klipp skott ca. 10 cm i topparna , och inte gör det ett dugg om man klipper nere på plantan.
KAJSA rolleyes.gif
Annelie
Sådär - nu var plantorna hemtagna och stoppade i jord. 10 st toppskott blev det. biggrin.gif

Tack för hjälpen! Återkommer med rapport lite längre fram smile.gif
yla
CITAT (Annelie @ 21-01-2003, 20:59)
Sådär - nu var plantorna hemtagna och stoppade i jord. 10 st toppskott blev det. biggrin.gif

Tack för hjälpen! Återkommer med rapport lite längre fram smile.gif

berätta hur det gick me dina murgrönor

jag har idag klippt en massa skott som jag har satt i vatten
så nu hoppas jag att dom ska ta sej allihopa
vågar inte trycka ner dom i jorden eftersom jag inte kommer att komma åt att vattna dom på en vecka ,
så jag chansar på att stoppa dom i jorden då jag kommer tebax sen
Annelie
Hej Wolfie,

Jodå, det har gått bra! Utav 10 skott har 6 st klarat sig och är numera utplanterade i trädgården! smile.gif

De var lite sega att få att rota sig och tillväxten har inte imponerat precis, men nu hoppas jag att de ska växa till sig när de kommit ut i det fria.

Plantorna är planterade i min blivande myshörna och ska få klättra upp längs rostiga vackra armeringsjärn som är toppade med min systers egenhändigt snickrade valnötsknoppar i topp! wub.gif

Att sätta i vatten går tydligen bra det med, men ska de inte stå där då tills de slagit rötter? Eller man kan mixa lite med vatten först och sedan i jorden med dem? Tja, det går säkert bra!

Ha en skön dag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon