Ruppe
Har konstaterat att min damm med dammfolie nu har ett litet läckage. Det försvinner några liter per dygn. Det går säkert tämligen lätt att laga, om jag bara kan hitta VAR hålet är.
Kan någon tipsa om något bra sätt att hitta hål i dammduk eller, ännu hellre, något smart sätt att täta ett litet hål utan att behöva jobba sig "blå" för att först hitta det. Finns det typ "kylarcement" men för trädgårdsdammar???
Jag har f n varken fiskar eller växter i dammen, så på så vis är det inga problem.
Tacksam för alla tips! unsure.gif
Virgo
Är du säker på att det är ett läckage?
Varma dagar så dunstar åtskilliga litrar per dag.

Annars så tömm dammen. Lyft folien bitvis truntom och kolla om det är riktigt blött nånstans.
MariaS
Hej.
Jag trodde att jag hade samma problem för några år sedan. Tömde dammen och rev upp duken, men inget hål inte!
Det visade sig att så här års när växterna börjar komma igång, "dricker" de mängder med vatten för att sätta fart. Dessutom har vi ju en ovanligt varm vår just nu vilket gör att avdunstningen är stor.

Vänta någon månad innan du börjar riva upp allt och se om inte vattennivån stannar på plats.

MariaS

PS. Fyller själv ca 1 kubik varje dag just nu pga värme och växter.DS
uno
Jag har haft hål i dammduken. Om Du bortser från ev avdunstning sjunker vattenet till den nivå där hålet finns. Det finns speciallim för dammduk.
Claes Olsson är nog billigare än fackhandeln. Låt duken bli torr, slipa med fint slippapper, tvätta av med något fettlösande, låt torka och limma på en bit dammfolie.
lycka till
kerstin z5-6
Uno har helt rätt , ingen anledning att riva upp duken .. har fö för stor damm för det .isen gör ofta minirevor -ibland är det bara avdunstning o växter som sagts
Avvakta o se !
Sen går det bra att laga , om du när du hittat revan strax ovan vattenytan -tömmer ur lite till o sen lagar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon