Totte_S
13-05-2004, 12:54
Har ett litet skogsparti på tomten (ca 300m2) där det idag växer en stor och några mindre ekar, några lönnar och en del andra mindre självsådda lövträd, + en massa olika lökväxter, påsk, och pingst, snödroppar etc.
Där skulle jag vilja plantera in björk. Jag har tillgång till massor med björksly på rot, i varierande storlekar som jag bara kan hämta bäst jag vill, men har hört att det skall vara särskilt svårt att flytta och plantera björk.
Är det någonsom kan komma med konstruktiva tips och råd för hur jag bäst går tillväga, och vilka förutsättning som bör finnas för att jag skall lyckas.
Tack på förhand.
Hannele
13-05-2004, 12:58
Jag har flyttat mammas självsådda björk från hennes balkong (!) till vår trädgård.
Då var den knappt en meter. Jag tycker hösten är bästa tiden för flytt.
MrNorth
14-05-2004, 07:24
Jag flyttade in två småbjörkar (80 cm höga typ) till mina föräldrars tomt. Nån gång i juni skedde detta... Jag grävde upp björkarna... grävde ett hål i gräsmattan (2-3 dm djupt)... satte ner plantorna och fyllde igen hålet och dränkte dem med vatten... Nu är björkarna 4 meter höga... Detta var för 6 år sen...
Inte så komplicerat... och resultatet blev kanon!
/Henriik
Ju mindre träd du flyttar desto bättre chans har du att lyckas. Jag brukar flytta 1 dm höga björkar och det lyckas ofta. Ungbjörkar är självsådda från frön, och de brukar vara starka.
Flytta så små träd som möjligt så att du orkar sätta 5-10 stycken så klarar sig ofta några riktigt bra. En enmetershög björk är svårare att få igång än en som är 3 dm, och ofta har den lilla växt om den större efter några år.
Gräv upp och luckra ett brett område kring trädet så att det under 3-5 år har hjälp att finna lös jord för sina rätter. Håll vattnat ungefär som en krukväxt under sommaren, dvs regelbunden vattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.