Full version: äppleträd
Powerowic
någon som vet hur man kan uppskatta äppleträds ålder på ett ungefär
Cilla
Det finns olika modeller men alla ger ett spann på 20-40 år mellan högsta och lägsta förmodade ålder. Stammens omkrets och förväntad årlig tillväxt är ett sätt, men jag tycker att det stämmer illa på malus i våra trädgårdar som har så olika jordförhållanden. Jag har sett 40-åriga äppelträd med stamdiameter på 1 dm och 15-åringar med samma stamtjocklek.

Närmast sanningen brukar man komma om man letar i trädets historia, dvs försöker finna ut vem som planterat det, beskurit det i början mm.

Grovt kan sägas att äpple i zon 3 med fnasig stambark brukar vara äldre än 30 år. När äpplet börjar bli 25 år kan man klättra i det på den nedre grenvåningen. I 40-50-åriga äppelträd finns mycket frukt och samtidigt god grentillväxt (lite beroende på beskärning förstås). Äpple med stamdiametrar kring 35 cm och mer brukar vara fröstammar, som var vanligast att plantera fram till 1950-talet. Därefter har vi mest planterat äpple satt på A2 grundstam. Dessa tros ha en levnad på ca 50 år.
Hannele
CITAT (Powerowic @ 13-05-2004, 14:24)
någon som vet hur man kan uppskatta äppleträds ålder på ett ungefär
Jag är femtio... det råcker med 20-40 år. rolleyes.gif

wacko.gif De nya ägarna kommer ändå att ta fram motorsågen...
Powerowic
oki tack, vi har 6 äppleträd och de var iallafall fullvuxna när mina föräldrar köpte gården 1983
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon