|
Anders zon III
20-01-2003, 17:17
Har någon erfarenhet? http://members.aol.com/agrumivos2/citrue.htm Har visserligen haft -18,5 här denna vinter, men det var det kallaste på många, många år. Här på länkade sajten finns citrus som klarar -30 med täckning.
Ser fantastiskt ut, många sorter som klarar -10 grader! Jag ska skriva till firman och fråga om de tål tjäle också, och den korta sommar vi har. Om någon av dem gör det är det närapå revolutionerande!
abborrmaster
20-01-2003, 19:02
jaha, o här sitter jag med min lilla grapefruktplanta  /simon
Ingrid på Västkusten
21-01-2003, 19:45
Tjae - de som tål så mkt minus står med skydd mot vinterväta även hos Bernhard -Poncirus trifoliata är välan den vi har störst chans med i Sverige på friland under gynnsamma betingelser. C ichangensis låte ju frestande, men betänk så milt klimat Bernhard har jämfört med oss. Observera att det här med kort säsong spökar det med,
Hälsar ingrid
Tror du har helt rätt Ingrid. För att klara även de mest vinterhärdiga sorterna måste man i Sverige - minska tjälens djup och lånvarighet - minska luftkylan och eventuellt också - öka ljuset i början och slutet på vår växtsäsong
Att de klarar -25 är visserligen ett gott tecken, men jag tror att vår tjäle under 3 månader och mörker i 8 månader är värre än en tillfällig köldknäpp.
Cilla
bengtax
22-01-2003, 17:40
Hej Cilla ! Nog är du lite väl dyster vad gäller mörkret i vår del av världen. Åtta månader är väl att ta i. 6 mån om året har vi ljus mer än tolv timmar om dygnet liksom i resten av världen.
Ingrid på Västkusten
22-01-2003, 21:03
tjaaa-a jag tror mkt mkt mkt på ett växthus - kanske itne uppvärmt men väl skydd mot vintervätan som knäcker det mesta.
Tänk på en tjusig liten suckulent - Massonia- dne tål ner till minus 20 helt torrt och ljust men inget under nollan om det är fuktigt, så det är alpinhus som gäller där,
Hälsar ingrid
Anders zon III
22-01-2003, 22:46
Ja, det där med vinterväta...det är kanske därför jag märker att en hel del övervintrar hos mig som inte bör göra det...Jag har extremt torr jord, grävde precis på ett ställe där tjälen lossnat - och 40 cm ner var det fortfarande torrt efter den extrema sommaren, (märkte det i höstas också att det inte hade hunnit bli vått särskilt långt ner). Och dessutom - därunder kommer strax klippan och den leder upp värme från underjorden...
Bengtax - ja du har säkert rätt på sätt och vis, jag var inte vetenskaplig. Men vårt dagsljus under 6-8 månader om året är betydligt svagare jämfört med t ex England eller fö den delen norra Tyskland (som citrusplantorna odlats i). Inte bara korta dagar alltså, utan också betydligt färre soltimmar och betydligt tjockare moln. Men låt gå för att det är 6 och inte 8 månader...
Och säkert bör vinter- och vårvätan tas med i listan också över sådant som man bör minska för att klara citrusträden utomhus.
Ingenting av det vi nämnt gör det omöjligt att plantera dem här, men det kräver en del insatser! (Jag ska själv prova.)
Anders zon 1
23-01-2003, 21:12
Jag är nog vara litet mer optimistisk än Cilla om möjligheten att odla köldtåliga citrusarter i Sverige. Vissa förefaller ju vara minst lika härdiga som de härdigaste palmerna, t ex Trachycarpus fortunei som faktiskt verkar gå att odla på en del ställen. Skulle faktiskt tro att man har ganska goda chanser till odling av de härdigaste citrusarterna i åtminstone Skånes kustområden och på Öland och Gotland. Skillnaden mellan norra Tyskland och Skåne är ju faktiskt inte så där våldsamt stor, varken när det gäller ljus eller temperatur. Tjälen är heller knappast något problem här i sydvästra delen av Skåne. Marken är sällan tjälad under särskilt långa perioder och då inte speciellt djupt. (Hur det är på Öland och Gotland vet jag inte.) Faktum är att dom ovan nämnda områdena i Sverige delvis har mildare vintrar än den plats nära Hamburg där Bernhard Voss provodling ligger, i alla fall om man tittar på minimitemperaturerna (det går att klicka sig fram till en intressant sida med information om klimatet vid provodlingen). Och på vintern är det garanterat fuktigt i Tyskland också.....!! Hamburgstrakten har för övrigt ganska svala och regniga somrar, ungefär som i södra Sverige, fast med längre växtsäsong. En lång växtsäsong är nog bra, fast man skulle kunna tänka sig att Tysklands längre somrar med varmare väder i augusti-september kan göra att buskarna börjar skjuta nya skott väldigt sent. Skott som sedan inte hinner mogna av ordentligt utan fryser bort under vintern. Risken för detta borde vara mindre här i Sverige med våra kyligare sensomrar och höstar. Dessutom har vi ofta mer sol under högsommaren, åtminstone i kusttrakterna och på Öland och Gotland, vilket borde vara gynnsamt för växternas avmognad. I detta sammanhang kan nämnas att jag tycker mig märka att många växter verkar vara köldhärdigare i Stockholmstrakten än i Skåne (flyttade hit till Skåne från huvudstaden för några år sedan). Samma låga temperatur som ger kraftiga frostskador i Skåne kan vara betydligt mindre allvarlig i Stockholm. Misstänker att orsaken kan vara att växterna avmognar bättre i Stockholmstrakten, kanske beroende på mer sol och värme under högsommaren och torrare och mer stabilt väder under hösten och vintern. Är själv väldigt sugen att testa någon citrus. Fast problemet blir väl bara att hitta en plats åt den i trädgården som redan är överfull, minst sagt.....!
Jag är inte mer pessimistisk än att jag tänker försöka själv - i zon 3!
Exakt hur stor klimatskillnad det är på delar av södra Sverige och norra Tyskland känner jag inte till, men generellt tror jag att vår köldperiod är längre, vår ljusa växtperiod är kortare, vår höst är blötare, och att det spelar roll när man ska bedöma härdigheten.
Att de har tålt ner till -25 celsius är verkligen lovande, men det säger inte allt om vad den tål av vår vinter och kortare sommar. Jag tror man får betrakta sina citrusodlingar som experiment. Sådana kan lyckas och misslyckas, men ger alltid värdefulla erfarenheter.
För övrigt har jag samma erfarenhet av att växter hos mig är tåligare än i zon 1 - på Gotland. Här trivdes de, där frös de. Jag tolkade det som att det berodde på vinden - där var ett ständigt blåsande.
Anders zon 1
24-01-2003, 00:28
Ok, jag tar tillbaka. Du verkar inte särskilt pessimistisk Cilla!  Citrus i zon 3 är definitivt optimisiskt, men säkert inte helt omöjligt! I alla fall inte med ordentligt vinterskydd. Skulle för övrigt tro att erfarenheten av citrusodling i Sverige (eller områden med likartat klimat) är ytterst begränsad så det är nog inte omöjligt att någon art är betydligt härdigare än vad man trott. Det är alltid kul med folk som vågar prova "omöjliga" projekt. Det är ju så man gör framsteg! Någon måste våga börja experimentera. Är själv notorisk zonknäckare som med varierande framgång testat att tänja på gränserna både här i zon 1 och i zon 4. Det är lika spännande varje vår att se vad som överlevt vintern. Ska bli extra spännande i år efter den långa kalla perioden tidigare i vinter! Skulle tro att många växter tagit stryk av det. Det där med blåsandet är ett stort problem här i Skåne också - ett envetet blåsande, sommar som vinter, vilket resulterar i frystorkade växter på vintern och söndertrasade rabatter på sommaren......och så en massa svordomar naturligtvis! Fast oftast är det ju vindstilla när det är som kallast så man kan nog inte skylla allt på vinden när växterna förfryser lättare här än uppåt landet. Ser fram emot en rapport om citrusbusken nästa vår! Lycka till!  /Anders
Anders, Såg du Bernhards tester av plantorna? (Kolla länken test här http://members.aol.com/agrumivos2/citrue.htm). Han har verkligen gjort ett grundligt jobb! Från det att Anders III lade in länken här har jag varit fullt uppe i tankar på hur man med enkla medel kan förbättra klimatet så att man kan njuta av citrus utomhus här. Har utväxlat ett dussin mail med Bernhard. I nästa vecka ringer jag honom för att få mer del av hans erfarenheter. Funderar på att göra en resa i vår när citrusarna blommar för att få se det i praktiken. Någon här som varit och hälsat på Berhard och hans citrusplanteringar? Ingrid? Det enda jag är skeptisk till egentligen, är att endast se härdighet som att växten tål si och så många minusgrader i luften. Vi vet alla att man måste kunna övervinna mer än lite luftkyla. Och att det tarvar en hel del experimenterande för att kunna lyckas som zonknäckare! Jo, och förresten - är det inte misslyckandena man lär sig mest av? Det gäller dock att ha ett och annat träd (om man gillar levande sådana) som tål ens zon också, så att inte de värdefulla misslyckandena gör att man ser ut över sin öken varje år det blir lite extra kallt...
En sak till Anders - har du experimenterat åt andra hållet också? Försökt få t ex en ymp av Rödluvan äpple att smaka gott? Rödluvan - trivs bäst i zon 4-6
Ingrid på Västkusten
24-01-2003, 21:39
Hej Cilla,
jag har varit hos Bernhard 1999 - ringer Du honom hälsa ifrån mig - jag har velat åka varje år men inte kunnat alls :-/ Han är vansinnigt kunnig och duktig och väl värd att hälsa på - bor underskönt i Buxtehude i den area där alla fruktträden finns - en hel upplevelse på våren. Promise :-D
Hälsar ingrid längtansfullt
OK och många tack Ingrid. Det blir en vårresa helt klart. Någon som vill samåka på citrusvandring i Nordtyskland? Jag tänker ta med fotoutrustning och journalistblocket. Hoppas karln har tid att berätta i ett par dygn.
Ingrid på Västkusten
29-01-2003, 21:14
Fresterska!
Ta med en stor plånbok han är dessutom en gudabenådad krukmakare ;-)
Hälsar ingrid
Anders zon 1! Vilka växter (främst träd) har du lyckats med i zon 4?
Nyfiken...
/Lars
johan från Örebro
31-01-2003, 18:23
Hej. Jag åker gärna med om några ska åka. Har funderat på att åka dit och handla lite. Problem med lagringen bara. Har redan 10 plantor.
Anders zon 1
01-02-2003, 00:31
Hej Lars!
De här har jag provat med gott resultat i zon 4: Magnolia sieboldii, M. 'Leonard Messel', M. kobus, M. stellata, konvaljbuske (Clethra alnifolia 'Pink Spire') och japansk klockbuske (Enkianthus campanulatus), lavendel (Lavendula angustifolia), buskpion (Paeonia suffruticosa).
De här är mer känsliga och kan ibland delvis frysa ner, men verkar ändå klara sig hyfsat: röd flikbladig japansk lönn (Acer palmatum, okänd sort), buxbom (Buxus sempervirens), trädgårdsprakttry (Weigela x hybrida).
Dessa funkar däremot inte bra, fryser ner minst lika mycket som dom tillväxer: Magnolia x soulangiana, Magnolia 'Susan', Fikon (Ficus cariaca). Fikonet blev mindre och mindre för varje år och försvann helt efter 3 år, trots noggrann vintertäckning!
Rosmarin, Fuchsia magellanica och frilandshibiscus (Hibiscus syriacus) har jag också provat men dom dog redan första vintern.
Sedan ett par år har jag haft ett mammutträd (Sequoiadendron giganteum) och ett snödroppsträd (Halesia carolina) och dom klarade förra vintern men frös tillbaka en del. Får se hur det går efter kylan som varit denna vinter!
I somras planterade jag också Ginko (Ginko biloba), Rönnsumak (Rhus typhina), pärlbuske (Exochorda racemosa) och en cylinderopuntia (Opuntia fragilis). Eftersom det här är helt nya projekt vet jag inte alls hur det kommer att gå - väntar med spänning på våren!
Cilla! Jag har faktiskt aldrig funderat på att försöka zonknäcka åt andra hållet - fast det kanske man skulle testa också! Det är säkert en minst lika stor utmaning. Misstänker att det är betydligt svårare att skydda mot sommarvärme och milda, fuktiga vintrar än tvärt om.
/Anders
Vilken bra lista på vad som klarat och inte klarat sig hos dig, Anders!
Jag tror inte det är lika roligt att zonknäcka åt andra hållet, om man inte är fötjust i en speciell fjällsippa eller annan köldkrävande växt. Men jag skulle absolut försöka med äppelträd om jag bodde utanför "äppelbältet".
Ingrid på Västkusten
03-02-2003, 10:00
Todeloo,
Gingko överlever här- odet det gör Opuntia fragilis med även i jätteleran ;-)
Hälsar Ingrid
Jag såg att ni funderade på att åka till Agrumi voss i Tyskland. jag har också planerat att åka dit så jag kan tänka mig en gemensam resa med någon/några om era planer fortfarande är aktuella.
Skicka ett meddelande till mig om ni vill åka i vår.
För övrigt kanske vi kan diskutera byte av sorter som vi redan odlar. Har någon provat att okulera citusplantor. Det är inte speciellt svårt. April -maj är en bra tid.
Jag har inte så märkvärdiga sorter men om någon vill ha knoppar till okulering är det OK. Jag har bland annat fyra sorters citron bla 'Verna' och en helt vitblommande, kalamondin, pomerans (vanlig och 'chinotto'), mandarin, limequat ('eustis') och tre sorters kumquat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|