MoniqueÖ
Har just varit ute på Hortus i Farsta och hittat en häckplanta med ovanstående namn. Varm rekommenderad av personalen...beror det på att dom vill bli av med den eller att den verkligen är något att ha i en häck som man vill skall vara frodig, hyfsat lättskött och gärna med bär som fåglarna kan mumsa på?

Är det någon som har erfarenhet, det är ju tydligen en ganska "ny" häckväxt som tydligen är i ropet just nu enl Hortus?

Vår häck skall stå mitt i sta'n (Stockholm) på Södermalm och stå i halvskuggigt läge under våra oxlar. Totalt 35 m häck kommer det att bli...

Hälsar Monique
Tirre
Jag blev tipsad om Svartaronia här i forumet efter en fråga om lämplig buske.
Finns flera trådar med tips om bl a Aronia - jag gick in och gjorde ett sök.

Här är alla trådar listade:

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=2bb9...highlite=aronia
Fenja
Det finns olika Aronia melanocarpa, därför kan det vara bra att känna till skillnaderna:
Aronior

Min mor har en häck av den som enbart kallas svartaroina och den sköter sig i stort sett själv, utom att man får hålla efter rotskotten. Hon gör god sylt och saft av bären!
Mvh
Fenja
Kerstin
Jag gillar mina aronior som jag har som friväxande häck:

de växer bra trots ganska skuggigt och fuktigt läge

måste inte klippas och blir ändå inte alltför vidlyftiga

blommar vackert med vita blommor om än inte så länge

vacker röd höstfärg

vackra svarta bär som fåglarna gillar och de får behålla dem för jag gillar inte smaken!

De slår så småningom rotskott och det blir tätt med rötter i marken så det kan vara svårt att plantera annat under dem. Jag har vintergröna och snödroppar under dem och det går bra.

hälsar Kerstin
MoniqueÖ
Tack snälla ni!

Nu skall jag rusa iväg på brf-stämma, skall berätta vad jag fått reda på av er experter. En dag kommer jag säkert att lägga upp ett allbum för att visa vad vi gjort.

/Monique
ivrell
Hej!

Hortus i Farsta har rekommenderat Aronia till mig också. Den ser fin ut. Sen nämnde någon att den inte blir så tät. Stämmer det?

Carin
Fenja
Bildlänk: aroniahäck

Inte så fasligt otät heller, klipp lite i början så både skjuter den rotskott och grenar sig och blir tätare!
Mvh
Fenja
Tirre
"De slår så småningom rotskott och det blir tätt med rötter i marken så det kan
vara svårt att plantera annat under dem. "

Växer de djupt? Oxh är de så envisa att de kan sabba nedgrävda avlopps- och dräneringsrör som ligger i diket bredvid tomtgränsen där jag ska plantera buskar? unsure.gif
Tirre
"De slår så småningom rotskott och det blir tätt med rötter i marken så det kan
vara svårt att plantera annat under dem. "

Växer de djupt? Oxh är de så envisa att de kan sabba nedgrävda avlopps- och dräneringsrör som ligger i diket bredvid tomtgränsen där jag ska plantera buskar? unsure.gif
Kerstin
Hur djupt aroniarötterna går vet jag inte men det blir mycket rötter i det övre jordskiktet. Det finns inga ledningar i närheten av mina aronior så jag har inte haft anledning att gräva på djupet. Jag hade tänkt använda några sticklingsförökade aroniaplantor som en gles fortsättning av häcken i ett miniwoodland men jag flyttar dem nog till ett annat ställe. Jag vill kunna få ner alla mina primulor och andra läckerheter.

hälsar Kerstin
Fenja
Tirre!
Om du tittar på länken jag la in här ovan så finns information även om Aroniornas rotsystem.
Mvh
Fenja
Tirre
Tack Fenja!
Jag missade det - var bara in på bildlänken och kollade...
/ Tirre
MoniqueÖ
Uppehåll i regnvädret...och ett gäng från vår trädgårdsgrupp fick ner 110 Aronia plantor i jorden på ca 1,5 timme i gårkväll! Fantastiskt teamwork måste jag säga. Har även vattnat massor (sen idag kom regnet...typiskt).

Häcken ser inte så mycket ut för världen just nu men med lite kärlek och massor av tid kommer den säkert igång!

Och nu tänker jag göra helg! Tack alla för tipsen om Aronia-länkar.

Monique
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon