Full version: Uppgrävd rabatt
Helen i Farsta
En av mina rabatter var så full av ogräs att vi grävde upp allt som växte där. Men hur mycket ner i jorden måste grävas upp? Vi har försökt att ta bort så mycket rötter som möjligt men är detta tillräckligt? Är det risk att ogräset kommer tillbaka nästa år och att vi då får göra om allt jobb igen?
Fenja
Det är nog att rekommendera att ni gräver åtminstone ett spadblad djupt. Sedan kan ni ju ta ytterligare där det eventuellt finns pålrötter.
Mvh
Fenja
Tesa
Man skall väl egentligen aldrig gräva djupare än matjorden, kommer man ner i alven har man grävt för djupt.
För att försöka lura ogräset kan man gräva bort matjorden och lägga ett tjockt lager med tidningar och sedan lägga dit jorden igen...brukar fungera om man inte har alltför aggressivt ogräs.
Agneta.D
Tidningar är mycket bra att lägga i botten av en rabatt, dom förmultnar ju med tiden och så behålls fuktigheten längre i jorden.// Agneta.D wub.gif
KURT
CITAT (Helen i Farsta @ 13-05-2004, 19:30)
En av mina rabatter var så full av ogräs att vi grävde upp allt som växte där. Men hur mycket ner i jorden måste grävas upp? Vi har försökt att ta bort så mycket rötter som möjligt men är detta tillräckligt? Är det risk att ogräset kommer tillbaka nästa år och att vi då får göra om allt jobb igen?

Skall ni lägga tillbaka jorden som var där så kan den behöva sållas för att verkligen bli av med alla rotdelar.
katti
Vad är alven för något? unsure.gif
Gossen Ruda
Det är jordlagret som ligger under matjorden. Kallas ibland även för mineraljord eftersom det är fattigt på organiska ämnen.
katti
Ok smile.gif
karinmaria
Detsamma gjorde jag förra året, grävde upp några rabatter som bara innehöll ogräs (nästan).
I några täckte jag med flis och sedan tidningar som fått ligga sedan förra hösten.
Dock har jag inte blivit av med det värsta rotogräset som kirskål, knölklocka, "rävrumpor" och tistlar. För att bli kvitt dem måste man täcka mycket noga och låta det ligga i minst två säsonger.
Dessa ogräs har så djupa rötter så det är nästn omöjligt att få bort med grävning. Dessutom räcker det med en yttepytteliten rotbit för att de på nytt ska ta fart.

Dock...ogräset har naturligtvis inte alls samma spridning i år. I två av rabatterna, där jag sedan ska ha perenner, har jag i år satt potatis. Dels är det bra för jorden, dels så kupar man ju potatisen flera gånger och på så sätt "stör" ogräset.

Jag gräver också upp tistlar och annat som envisas med att komma upp och det kommer jag nog att fortsätta med. Men inte alls i samma omfattning som förra sommaren...nu är det hanterligt på ett helt annat sätt.
Man kan också envis som en åsna avlägsna alla gröna delar ovan jord så fort det sticker upp. Till slut mattas växten ut och dör (förhoppningsvis).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon