Full version: vanlig svartpeppar
andersh
Går det att odla vanlig svartpeppar i t ex krukor. Hur får man i så fall tag på frön? Någon som provat?
Fenja
Detta står att läsa om svartpeppar på shenet, en länk dit:
Peppat

Tror inte riktigt att den hinner bli något i vårt klimat...
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag odlar en Piper hemma- Piper auritum - men den odlar man alltså för pepparaktiga bladens skull, inte frukterna. Tyvärr vill merparten Piper ha mkt varmt och fuktigt så definitivt ett tropiskt uterum utom just denna - otroligt snygga stooora blad har den!

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Man kan ju gå över till chili om man vill ha starkt kryddat. Läser man om kryddor & kaffe blir man rädd ibland. En del GARANTERAR att de inte blivit torkade med dieselavgaser t ex. Ibland finns det många larm om "råtthår" i kryddorna mm. Visst vill man då själv ordna kryddor för att slippa. Fungerar det inte i växthus? Någon som vet mera? Jag är intresserad.
Kör med många chilisorter så länge ... och det funkar.
Ingrid på Västkusten
Mig veterligen är det tropisk värme och luftfuktighet som krävs för Piper förutom låmg säsong då. Men det har jag av odlare ifrån sydligare nejder. Inget skadar ju å prova biggrin.gif om man kan köra 'järnet' firån tidig til sen säsong. Ungefär som sötpotatisen...

Funderar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon