Full version: Klematis
Pate
Jag fick köpa 5st klematis på ett garden center för 100:-
klematisen har stått över vintern på gardencentret men dom har kommit med gröna blad , ny undrar jag vilken jord och vilken gödning jag skall amvända. wub.gif
kristerh
Jag brukar använda vanlig planteringsjord,
klematisen älskar benmjöl eller krysan (felstavat?)
krister
Agneta.D
CITAT (Pate @ 13-05-2004, 20:43)
Jag fick köpa 5st klematis på ett garden center för 100:-
klematisen har stått över vintern på gardencentret men dom har kommit med gröna blad , ny undrar jag vilken jord och vilken gödning jag skall amvända.  :wub:

Det går bra att plantera i vanlig planteringsjord och så brukar jag gödsla med hönsgödsel och när jag vattnar blandar jag med nässelvatten, sen så ska den nedre delen av klimatisen stå skuggigt, så man kan plantera något framför eller ställa en kruka framför.
Lycka till // Agneta.D rolleyes.gif
MRLINDELL
Nedre delen skuggigt kan diskuteras. Det är bara till besvär.
Planterar man den med sand efter planteringsanvisningen blir det bra. Att ställa något framför för att skydda nedre delen för sol behövs i alla fall inte på mina som får full sol och mår bra pga bra dränering med sand.
echo
Tror att det är r ö t t e r n a som vill ha skugga... så då funkar ju sand bra!! Även täckbark funkar. Men det kan vara väldigt vackert att sätta något med grunda rötter under klematisen... speciellt om man som jag har den i kruka på balkong.
kerstin z5-6
Fast det är mest en myt - med skugga -fast alla krukor mår bra av svalare jord .Helst ska man hugga huvudet av dem med -flera ggr det första året -Klippa ner o inte se en eda blomma ,jag vägrar med min zon kan det vara den enda blomma jag får se -Men -, mina lever ändå :)Kollade just Romantica o Vaalge Daaam smile.gif
Elihe
Känner som du Kerstin, har satt några klematisar som kommer fint. Klippte ned dem vid planteringen men har väldigt svårt att klippa under hela säsongen. påstås att man måste det de första åren. Grymt när man längtar efter blommorna. Har satt Polish spirit, Pink Fantasy, Little Nell o Ville De Lyon. Ville o Polish satte jag i höstas o de klippte jag då och nu i våras när de kommit igång, tänkte strunta i mer klippning i år utom i höst för Polish
Mvh
sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon