|
Läste idag i tidningen att överklagandet om förbud av försäljning av Round-up gick inte igenom. Alla preparat med glysofat för privat bruk kommer att förbjudas. Vet inte när detta kommer att böja gälla.
Dax att ta fram rensjärnen, ast jag tycker nog att ättika funkar rätt bra även om det luktar mycket.
MRLINDELL
14-05-2004, 07:06
Det är ganska drygt om man använder pensel, då dör heller inte omgivningen. En 5L dunk räcker ett tag om man bara bekämpar stora ogräs, Kirskål och annat som försöker ta över trädgården.
Copycat
14-05-2004, 07:08
--
MRLINDELL
14-05-2004, 07:12
Jag har inget själv, men införs förbudet kommer säkert många att köpa på sig en flaska och vipps är allt slut i butikerna.
Gossen Ruda
14-05-2004, 07:53
Såg en notis om detta också. Förmynderiet fortsätter, kanske dags att byta regering? Om det nu är nån av förbudsivrarna som tror att miljön kommer att må bättre så kommer ni att bli djupt besvikna. Dom stora förbrukarna och dom som står för ev skadeverkningar får fortsätta, dvs bönderna. Ingen trädgårdsägare har påverkat omgivningen, alla undersökningar som hittat glyfosfat på fel ställe har gjorts i jordbruksbygder. Inte för att jag drabbas, jag har hamstrat 6 liter koncentrat.  När det är slut nån gång i framtiden kanske förståndet återvänt till makthavarna. Eller så är dom utbytta. Fast jag tycker synd om alla andra som nu inte kan vinna kampen över rotogräset. Nu tar jag helgledigt och åker till stugan och sprutar.
Om det krävs förbud för att folk ska sluta använda miljöfarliga kemikalier så är väl det solklart bevis för att "förmynderi" krävs för att folk inte fattar sådana enkla saker....
Att trädgårdsanvändare inte orsakat större miljöpåverkan med detta gift beror kanske på att de flesta av oss har vett nog att inte använda det. Ett förbud är bra då det tar bort det från butikshyllorna så att användandet mot förmodan skulle öka.
MRLINDELL
14-05-2004, 08:47
Trädgårdsanvändandet är en fjärt i universum jämfört med vad odlare och bönder använder. Ta bort fjärten och hela "universum" finns kvar. Ett meningsfullt förbud borde i så fall varit att behålla fjärten och förbjuda "universum".
Förstår du proportionerna eller skall jag förklara ytterligare? Samma sak gäller i stort sett alla farliga kemikalier. Du får inte ha dem hemma med du får hemskt gärna äta upp dem med födan.
Hannele
14-05-2004, 08:54
Jo, sitt grundvatten vill man ju inte förstöra med glyfosat. Beslutet skulle ha kommit tidigare, men två försäljare lyckades förhala beslutet... Allt för pengar.
Hannele
14-05-2004, 08:57
CITAT (Gossen Ruda @ 14-05-2004, 08:53) Inte för att jag drabbas, jag har hamstrat 6 liter koncentrat. :P  Det borde finnas Miljö-märkning på trädgårdar man köper.
pepparmynta
14-05-2004, 09:21
CITAT (Hannele @ 14-05-2004, 09:57) :wacko: Det borde finnas Miljö-märkning på trädgårdar man köper. Det borde kanske finnas ett ogräsprotokoll också . . . Jag stöder inte slentrianmässig användning av Round-up eller Rambo, men det finns lägen då man kan behöva använda det, tyvärr
MRLINDELL
14-05-2004, 09:28
Jag minns när man förbjöd metaller i bottenfärgerna till båtar, det kom ännu farligare saker som sedan tog 10 år att förbjuda. Samma sak kommer att hända med Roundup som många är så hysteriska kring, miljömupparna vet inte ens vad det är och hur det oxideras bort. Det är grymt effektivt och försvinner ganska fort. Det når inte något grundvatten, då skulle bönderna inte få använda det. En del är så förbannat korkade att det är meningslöst att diskutera något. Det har passerats mer skit genom oss konsumenter än vad någonsin någon kommer att lägga i sina trädgårdar. Hysterin, inkompetensen, dubbelmoralen och klimakterie index dödar inte fakta. LÄS PÅ är ni snälla.
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2004, 09:30
CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 09:47) Trädgårdsanvändandet är en fjärt i universum jämfört med vad odlare och bönder använder. Ta bort fjärten och hela "universum" finns kvar. Ett meningsfullt förbud borde i så fall varit att behålla fjärten och förbjuda "universum". Den där fjärten verkar vara ganska stor ifall man tittar på kemikalieinspektionens statistik över sålda kvantiteter av växtskyddsmedel (både ogräs, mossmedel, insektsgifter mm.) år 2002 Jordbruket 1711 ton frukt och trädgårdsodlare 114 ton skogsbruk 22 ton Hushållskonsumtion 355 ton
Hannele
14-05-2004, 09:30
CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 10:28) miljömupparna vet inte ens vad det är och hur det oxideras bort. Det är grymt effektivt och försvinner ganska fort.  Men det vet du, MRLINDELL...? All glyfosat i grundvatten då... har inte oxiderat bort.
MRLINDELL
14-05-2004, 09:39
Det mesta av det är stroller till gräsmattor mm. Hur mycket av de 355 ton'en är Roundup? De flesta är så skiträdda för att använda det så det kan inte vara så stor del. Statistik i all ära, hur mycket roundup såldes till privatpersoner tror du? Den statistiken vill inte politiker & miljömuppar veta, för då skulle deras "förbjuda reform" gå i sank ganska så fort. Det är lättare att förbjuda för privatpersoner, ingen företräder dem. Bönderna mm som är de stora miljöbovarna har flera lobbyorganisationer och jordbruksverket som ser till att karusellen fortsätter.
När man förbjudit Roundup kommer det fortfarande att vara 355 ton eller mera, alltså ingen avsedd effekt, bara en massa skitprat.
pepparmynta
14-05-2004, 09:44
CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 10:28) Hystering, inkompetensen, dubbelmorelen och . . . klimakterie index . . . dödar inte fakta. Klimakterie index ? Miljömupparna, är det inte de som öppnar ögonen på oss andra?
MRLINDELL
14-05-2004, 09:47
Hmm ursäkta stavningen ...
Jag vet snart inte själv vad en miljömupp är längre sedan de kom in i rikspolitiken, numera går det mest ut på att betala för att skita ner. Tydligen har miljöförstöring ett pris. Punktskatter på allt, vanliga barnfamiljer har snart inte råd att ha bil. BRA då minskar bilismen .. själv åker de bil till jobbet.
Mia, zon 3
14-05-2004, 10:17
Man tycker ju olika, i detta fall som i alla andra..... Själv skulle jag aldrig använda något starkare än ättika i min trädgård, och konstgödning, "stroller"-skit mm tar jag inte i med tång heller. När jag nu håller på att befria min trädgård från en sekelgammal ogräsmatta så är det handkraft & marktäckning som gäller! En grävskopa skrapar bort det mesta! Men som sagt, alla får följa sitt samvete (helt utan ironi - jag lovar!). Och ska man missionera är det ju bäst att ha sopat rent framför egen dörr.... skulle gärna vilja kunna säga att jag BARA handlar ekologiskt, men tyvärr blir det inte alltid så.... Och bensingräsklippare har vi också, usch & fy. Fast det blir handjagare så fort jag fått sambon att förstå vem det är som bestämmer hemma!
CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 10:47) Hmm ursäkta stavningen ...
Jag vet snart inte själv vad en miljömupp är längre sedan de kom in i rikspolitiken, numera går det mest ut på att betala för att skita ner. Tydligen har miljöförstöring ett pris. Punktskatter på allt, vanliga barnfamiljer har snart inte råd att ha bil. BRA då minskar bilismen .. själv åker de bil till jobbet. Ja, i form av taxi - som vi vanliga dödliga får betala. Somliga (låter namnet Yvonne bekant) kanske borde lära sig vad kollektivtrafik är. /Mimmi
CITAT (MimE @ 14-05-2004, 11:26) Ja, i form av taxi - som vi vanliga dödliga får betala. Somliga (låter namnet Yvonne bekant) kanske borde lära sig vad kollektivtrafik är. /Mimmi Jag har ju inte undersökt olika personers resvanor, men om det är den "Yvonne" som jag tror att du avser så är det faktiskt en av de få politiker som jag sett flera ggr på T-banan.
CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 09:47) Trädgårdsanvändandet är en fjärt i universum jämfört med vad odlare och bönder använder. Ta bort fjärten och hela "universum" finns kvar. Ett meningsfullt förbud borde i så fall varit att behålla fjärten och förbjuda "universum".
Förstår du proportionerna eller skall jag förklara ytterligare? Samma sak gäller i stort sett alla farliga kemikalier. Du får inte ha dem hemma med du får hemskt gärna äta upp dem med födan. Nej, du behöver inte förklara ytterligare vad du menar men jag vidhåller att du har fel. RoundUp är farligt och därför förbjöds det, det borde vara förbjudet för alla. Tur att bruket av giftet inte var mer spritt bland oss hobbyodlare.
CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 10:28) Jag minns när man förbjöd metaller i bottenfärgerna till båtar, det kom ännu farligare saker som sedan tog 10 år att förbjuda. Samma sak kommer att hända med Roundup som många är så hysteriska kring, miljömupparna vet inte ens vad det är och hur det oxideras bort. Det är grymt effektivt och försvinner ganska fort. Det når inte något grundvatten, då skulle bönderna inte få använda det. En del är så förbannat korkade att det är meningslöst att diskutera något. Det har passerats mer skit genom oss konsumenter än vad någonsin någon kommer att lägga i sina trädgårdar. Hysterin, inkompetensen, dubbelmoralen och klimakterie index dödar inte fakta. LÄS PÅ är ni snälla. Ja om samma sak händer med Roud Up är dete ju pga sådana som du. Inte pga att ett gift har förbjudits. Hur sjutton kan du skriva att miljömuppar (vad nu det är? folk som har någorlunda förnuft och ser längre än till sin egen lilla plätt kanske?) inte har en aning om vad RoundUp är? Hur vet du det? Hur vet du vad jag vet och inte vet? Det verkar snarare vara du som är ignorant när det gäller miljögifter. Dessutom har du inte den blekaste vad jag använder i min trädgård. Att sen mycket skit kommer från jordbruket är något som vi konsumenter aktivt kan jobba för att förbättra. Hysteri och dubbelmoral är något som jag tycker ditt läger i debatten verkar stå för. Det där med "klimakterie index" är så oerhört korkat och schauvinistiskt att jag inte ens tänker kommentera det. Och du: ett säkert tecken på att någons argument tagit slut i en debatt är att kalla någon "förbannat korkad" bara för att de inte håller med. LÄS PÅ själv!!!!
MRLINDELL
14-05-2004, 12:34
Roundup är inte förbjudet heller som många tror. Det är bara uppklassat en nivå med krav på "utbildning" för att få använda det. Dvs det lägsta av kraven på bekämpningsmedel. EU direktivet förbjuder länder att införa egna förbud. Nu är det bara tillgängligheten som minskar, man kan få tag på roundup i alla fall via någon trädgårdsmästare eller odlare om du kan påvisa att du kan hantera det efter kraven som ställs på användningsområde.
CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 13:34) Roundup är inte förbjudet heller som många tror. Det är bara uppklassat en nivå med krav på "utbildning" för att få använda det. Dvs det lägsta av kraven på bekämpningsmedel. EU direktivet förbjuder länder att införa egna förbud. Nu är det bara tillgängligheten som minskar, man kan få tag på roundup i alla fall via någon trädgårdsmästare eller odlare om du kan påvisa att du kan hantera det efter kraven som ställs på användningsområde. Och du reflekterar fortfarande inte över varför det är så? Förbud och restriktion att använda det har ju samma konsekvens eller hur. Dessutom använde du själv ordet förbud....
MRLINDELL
14-05-2004, 12:43
Mijömuppar klagar på allt ovesäntligt och silar mygg och sväljer elefanter. Ni som är så rädda om vårt vatten. Varför drar ni inte igång förändringar på vattenområdet som verkligen drabbar vanliga människor. Klorering av dricksvattnet t ex, tillsatser av fluor mm. Man gör allt för att ha ihjäl oss. Klor är en mycket giftig kemikalie på så sätt att den förenar sig med allt som kommer i dess väg och bildar klorföreningar utan kontroll, en del mycket giftiga men än så länge i små mängder så att man satt upp gränsvärden. Det finns andra metoder att rena vatten utan att använda bara klor. Det är dessutom billigare med nya elektriska metoder där man i stort kan halvera kloranvändandet. Det klorfria pappret håller på att dö ut, idag använder 90% av industrin klorblekt papper. Varför? Jo folk har slutat bry sig, allt är så farligt att inmatningströskeln hos Svenson har domnat och orkar inte höra mera.
Och jag upprepar frågan: vad vet du om vad jag gör och inte gör? Döm inte alla efter dig själv och gör inte antagandet att alla är lika passiva som du.
vihemma
14-05-2004, 17:05
Here we go again, and again, and again... Same story different names, i´m tired and will go out to my haven: The Garden.
Copycat
14-05-2004, 17:38
--
Hannele
14-05-2004, 17:45
CITAT (MRLINDELL @ 14-05-2004, 13:43) Det finns andra metoder att rena vatten utan att använda bara klor. Det är dessutom billigare med nya elektriska metoder där man i stort kan halvera kloranvändandet. Det klorfria pappret håller på att dö ut, idag använder 90% av industrin klorblekt papper. Ja, och de används också. På olika orter i Sverige har börjat använda nya elektriska metoder för att rengöra vatten i simhallar och halvera klorutsläppen. Dina siffror är från 80-talet. Svenssons ”gröna” efterfrågan ändrade företags miljöhänsyn och utveckling av miljövänliga produkter, pappers- och massaindustrin minskade kraftigt utsläppen av klor. Svenska konsumenter är aktivast i världen och tänker miljövänligt, när de handlar.
MRLINDELL
14-05-2004, 19:03
Öh menar ni stackars mig? Är jag snitzofrän? eller vad menar ni? Jag bara kollade läget, några är lika hysteriska som tidigare. Går man med i odla.nu och småprat bara för att häckla kan man lika gärna ägna sig åt något annat. Miljöpolitiker idag på riksnivå är makthungriga rövslickare som gör allt för att stå på maktens sida oavsett vilket ärende det gäller. Det handlar inte om miljön längre. Kommer miljömuppen sedan till Brüssel med 100.000 i månaden skattefritt och fria resor, kost & logi hör man inte en enda protest längre, de gillar läget. Bara att gratta till feta inkomster utan att behöva göra något. Miljöpartister är de som trivs bäst i EU parlamentet trots att de är för ett utträde, förestår ni ...
Copycat
14-05-2004, 19:15
--
MRLINDELL
14-05-2004, 19:21
Men jag har en innekatt, en Norsk skogskatt jag haft i 16 år, lydig som en hund. Jag går ut och katten efter, var jag än gräver är missen där och snokar. Jag går in och katten följer med in.
Jag är inte för en massa förbud, har heller inget ogräsmedel även om jag inser både för och nackdelar med dem. Mycket av de påståenden angående olika preparat är dessutom helt felaktiga. Klart att det blir knäppa diskussioner med sanslösa förutsättningar.
Jag har rökt lite för länge länge sedan, kan feströka ibland men tycker det är OK att man tar bort röken från restauranger trots att jag är i princip emot förbud i största allmänhet. Tobak behövs inte egentligen. En god öl eller ett glas gott vin (eller två) är lika mycket hälsosammare som rökning är skadligt.
En förtydligan Glysofat (Roundup) är inte förbjudet nu, men beslut är taget i dagarna om förbud. SÅ snart finns det inte längre för hobbyodlare. Stod i dagens Sydsvenska
MRLINDELL
14-05-2004, 19:25
Det är sedan inte heller ett förbud, utan en uppklassning som kräver påvisad utbildning att få använda preparatet. Därmed kommer det bort från vanliga affärer men finns fortfarande att få tag på.
Copycat
14-05-2004, 19:31
--
LenaTuring
14-05-2004, 19:33
Minst fyra guldblommor till de inlägg här som förstår att gift inte har i trädgård/natur att göra!! Tror att vissa behöver läsa på om de ekologiska sammanhangen och sambanden.
MRLINDELL
14-05-2004, 19:36
Jag har stora fötter #46-47 med ett himla problem att hitta något att ha på fötterna, inte lätt att vara stor. Jag påverkas inte ett dugg, inte det minsta. Jag har mina gulliga tomater och dom bryr jag mig om ... Privat (yrket) håller jag på med något helt annat, har egentligen inte tid att vara här, men hänger kvar i alla fall.
Catarina
14-05-2004, 19:44
 Hmmm...en kanske korkad fråga...men så är jag nybliven trädgårdsägare också  . Vad är detta Roundup? Att det är miljöfarligt har jag förstått...men vad har man det till? Utrotar ogräs eller vad?
MRLINDELL
14-05-2004, 19:51
Man penslar det på bladen så drar det verksamma ämnet ner i roten och hela plantan snabbväxer i princip ihjäl sig. Det finns ogräs som inte går att få bort på annat sätt, typ Kirskål. Den som har haft t ex Kirskål hemma på tomten vet vad det är. Inget annat än det som penslats tar skada. Men penslar man växter, träd vad det än är så går det samma väg beroende på storlek förstås. Det skall användas på rätt sätt på rätt typ av ogräs. Många tror att man använder det på hela tomten ... minst en liter om dagen, du vet .. men de har tomtar på loftet. Det räcker med att doppa en pensel till ganska många Kirskål blad. Det är då en slutlig lösning på sitt ogräs. Mekanisk bekämpning, elda med gasol, täcka med plast, you name it .. hjälper inte mot en del ogräs.
Catarina! Round Up är ett mycket effektivt medel för utrotning av ogräs, idag kan du köpa det på många stora varuhus och handelsträdgårdar. Man kan spraya, pensla och blanda i vatten och vattna ut det. Efter några dagar börjar växten gulna, det går ända ner i rotsystemet och den dör. Det är ingen fara för till exempel husdjur att gå på ett behandlat område. Efter ett år lär allt i hop vara helt nedbrutet och omöjligt att finna rester av. Den största användningen sker idag inom yrkesodling och jordbruk, så den relativa miljöförtjänst som göres på att förbjuda envar att handha det torde kunna diskuteras i det oändliga... proffsen kommer att fortsätta som innan. Mvh Fenja
Catarina
14-05-2004, 23:36
Okej, tack för svaren! Vet inte om jag kommer använda det dock....är inte så bra på det där med ogräs  ..att veta vad som är vad menar jag!
andersh
15-05-2004, 10:54
CITAT (azofia @ 14-05-2004, 13:05) Nej, du behöver inte förklara ytterligare vad du menar men jag vidhåller att du har fel. RoundUp är farligt och därför förbjöds det, det borde vara förbjudet för alla. Tur att bruket av giftet inte var mer spritt bland oss hobbyodlare. Att förbjuda det för hobbyodlare är bra men ett totalt förbud vore omöjligt. Jordbruket är tvunget att använda vissa kemikalier för att kunna föda befolkningen på jorden i dagsläget. Men det är vilktigt att ha utbildning och använda i minsta möjliga mån (som t ex det svenska jordbruket gör). Vidare är det inte rimligt att använda roundup i GMO-odlingar av sojabönor som är resisitenta mot roundup som idag sker i t ex USA och Argentina.
Ett problem som kommer att växa är att en del bönder säljer ogräsmedel vidare till privatpersoner. Jag vet en hel del som köper starkare saker än Round-up direkt av bönder och använder i sina trädgårdar redan nu. Den sortens andrahands försäljning lär öka drastiskt vid ett Round-up förbud.
Gossen Ruda
16-05-2004, 19:46
Precis min tanke också. Varför inte postorderförsäljning från Danmark kanske? Fri rörlighet av varor och tjänster råder inom EU. Skönt att Mr Lindell tog upp försvaret av mänskliga rättigheter när jag varit på landet.
Beträffande farligheten så är den obefintlig vid normal användning. Om det nu är några molekyler som vandrat ner till grundvattnet så är det inget att bekymra sig för, det finns värre saker där.
birgitek
17-05-2004, 08:16
Copycat, du glömde att LIDL också borde förbjudas! Alltså förbjud rökare, katter, ogräsmedel och LIDL, sen lever vi i paradiset! Birgit Ek
Copycat
17-05-2004, 08:17
--
Mia, zon 3
17-05-2004, 12:04
Men glöm för all del inte oss allergiker, och småbarnsföräldrar, vi är jättejobbiga!
Jag blir lite förvånad varje gång jag läser om round up i det här forumet. Varför blir folk så upprörda? För mig är det självklart att trädgård och ekologi hör ihop. Att gräva och rensa ogräs (för hand) hör ihop med trädgård lika mycket som att sitta och njuta i syrenbersån med kaffe och kakor. Att bo med trädgård är ett privilegium (om man är intresserad av natur och odling av egna grönsaker), annars kanske man hellre borde bo i lägenhet...? I dagens samhälle ska allt gå så snabbt, nyanlagda gräsmattor ska vara gröna på en gång, rabatter fyllda av perenner och absolut ingen ogräs får vara synlig! Jag tycker att det räcker med alla miljögifter som redan finns och som man är tvingad att andas in och jag kan inte förstå hur en del frivillgt kan spruta gifter i den egna trädgården. Den borde få vara en fristad och så miljövänlig som möjligt. Kirskål går faktiskt att rensa bort för hand (det går inte på en halvtimme som det skulle ha tagit med besprutning), men att vårda en trädgård ska ta tid. Det är liksom det som är meningen med en trädgård, tycker jag.
MRLINDELL
17-05-2004, 14:52
CITAT (Ninni @ 17-05-2004, 15:47) Kirskål går faktiskt att rensa bort för hand ... Du har alldeles rätt, allt går att avverka för hand. MEN det kommer igen precis lika mycket som tidigare, och fort går det. Rötterna tar över hela tomten till slut och först då kanske även de som tror att hackor & spadar löser allt förstår. Vill man ta bort en maskros eller vanligt ogräs är det enkelt. Men inte med Kirskål.
Hannele
17-05-2004, 14:56
 Hur kul är det att köpa någons trädgård, där allt naturligt mikroliv har försvunnit...? Det tar år att återställa.
CITAT (Ninni @ 17-05-2004, 15:47) Jag blir lite förvånad varje gång jag läser om round up i det här forumet. Varför blir folk så upprörda? För mig är det självklart att trädgård och ekologi hör ihop. Jag uppfattar det som att det är motståndarna till bekämpningsmedel som är upprörda. CITAT Att bo med trädgård är ett privilegium (om man är intresserad av natur och odling av egna grönsaker), annars kanske man hellre borde bo i lägenhet...? Varför det? Det finns massor av folk som bor i eget hus av andra anledningar än odlingsintresse. CITAT jag kan inte förstå hur en del frivillgt kan spruta gifter i den egna trädgården. Den borde få vara en fristad och så miljövänlig som möjligt. Det är inte alla som har varken tid eller fysiska föresättningar att rensa kirskål för hand... Härmed inte sagt att jag är för bekämpningsmedel, men det finns fler än ett sätt att se på saken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|