Full version: Galangarot
Åsa, mälardalen zon 2
Ibland hittar man galangarot(Alpinia galanga) i grönsaksdisken, den tillhör samma familj som ingefäran, och det är ju en rotknöl ofta med ögon så det borde ju gå att få upp något av den, är det någon som provat???

Gunvor Nilsson
Jag har aldrig sett galangan. Har du köpt den Åsa och var hittar man den? Jag har en kryddsida bland mina favoriter och där hittade jag ganska mycket om den
http://www-ang.kfunigraz.ac.at/~katzer/engl/
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har sett den några gånger i grönsaksdisken på ICA och stått och klämt på dem och funderat på att köpa, just nu tror jag inte ICA har någon men jag hoppas att de får in ganska snart, om man ska provodla så bör man nog förkultivera precis som med ingefära. Skulle ICA inte ta in någon under närmsta tiden så kommer jag nog att hålla ögona öppna när jag åker in till stockholm nästa gång.
Cilla
Såg ett ställe där galanga odlas i växthus i Norge Galanga i Norge..

Hittade också detta - verkar vara härligt blomstrande!

Laos/Galangarot kommer ursprungligen från den sydkinesiska ön Hainan, men odlas nu över hela Sydostasien, företrädesvis i Thailand.
Laos/Galangarot är en flerårig växt som kan bli flera meter hög. Bladen är lansettformade och blanka. Blomstånden är långa och överhängande med en mängd röda eller vita blommor. Frukterna är röda kapslar, där de små fröna sitter.
Rotstammen, som är den del av växten som används, är ungefär I m lång. Den innehåller två ämnen med stark smak, Galganol och Alpinol, som har givit galangaroten dess karakteristiska smak.
Ingrid på Västkusten
Nehej, galangal har jag itne testat men väl gurkmeja :-) samma släkte ;-)

Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Nu har jag fått tag på några galangarötter med rosarödaknoppar på, såg att det var gott om thailändska recept i nya Buffe och då brukar åtminstone min ICA butik ta hem ingredienserna till recepten. Så jag var in och kollade och visst hade de ett par förpackningar galangarot, i de flesta förpackningar syntes inga synliga knoppar så jag tog en förpackning där det fanns 2-3 knoppar så nu ska vi se om det går att odla dem.
Tyr
Lycka till. (med galangan)

Har förresten hållit utkik efter vindruveklasar med gott om gren men i vår "enorma" konsumaffär är utbudet högst minimalt, hade inte ens lösklasar utan alla låg inplastade och var svindyra. mad.gif

Vore kul om man nån gång hittade ett fint exemplar att föröka på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon