Full version: minimajs
lisselbo
rolleyes.gif
Har letat efter frön för att så minimajs själv.
Nå´n som vet om det finns och funkar, tips välkomnas i så fall.
m.v.h. Marie
MRLINDELL
Saxat ur www.tomatsidan.se

Här är lite info om minimajs. Jag gick i sådana tankar själv men det blev ingen plats över och någon här hemma sa [SNÄLLA!! ...] så det blev inget.

/*
Förra säsongen så fick jag för mig att odla lite minimajs. Jag såg framför mig små fina plantor med massor av små minimajskolvar som jag kunde blanda i woken.

Jag köpte in en sort från Frankrike som heter F1 Micro. Jag började förodla dom ganska sent i plugg och fick väl ett trettiotal fina plantor för utplantering.

Jag rensade upp en liten plats för dom och gjorde inget speciellt med jorden mer än att tillsätta lite kalk och hönsgödsel. Platsen jag valde var inte odlad på länge och består mest av lera. Jag planterade ut dom små pluggplantorn som var ca 1 dm höga med ett inbördes avstånd på ca 25-30 cm i fem rader. Sen täckte jag jorden med ett tunt lager med flis från kompostkvarnen och sen lite färskt gräsklipp ovanpå.

Först så växte plantorna normalt och jag gav dom bra med vatten. Men sen när det började bli riktigt hett ute så började dom att växa och växa. Istället för att bli som jag trodde små fina majsplantor så blev dom rena monsterplantorna .

Det liknade mest ett bambusnår med riktigt grova ca 250 cm+ höga plantor. Visserligen så fick jag en hel del med små majskolvar, men det var inte riktig vad jag hade väntat mig av minimajs.

Micke
*/
lisselbo
Men frågan är bara var jag kan hitta frön eller plantor?
MRLINDELL
Det finns där man säljer fröer, jag har sett på flera ställen.

Notera att de tar plats!
lisselbo
rolleyes.gif
ok, tack ska du ha
m.v.h. Marie
Tesa
Har också testat minimajs fast dom stod väldigt torrt och växte sig inte särskilt stora och "kolvarna" blev träiga för att jag inte skördade i tid....så jag tänker inte komma med några råd... rolleyes.gif smile.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon