Full version: Tomater
eml
Har två stycken sorters pärontomat (Yellow Pear och Red Fig) som har fått blomklasar och en del små tomater också smile.gif. På båda sorter blir det dock "tillväxt" på ändarna av blomklasarna som växer vidare och blir till en "gren" som kan få flera klasar. Ska man räkna denna "extragren" som en tjuv och ta bort den? Är detta typiskt för pärontomater (har inte sett det på någon annan sort hittills)?
MRLINDELL
Båda är busktomater och pärontomater, en gul och en röd, roliga sorter som jag inte hunnit med. Rent generellt har jag förstått att busktomater inte behöver tjuvas. Jag skulle alltså inte röra plantan utan frivilligt käka upp allt godis som mognat på dem tongue.gif
eml
Njae, de är inte busktomater utan "vanliga" som uppbindes. Har odlat Yellow Pear förrut och de har vissa år blivit över 3m höga, har dock varit lite velig huruvida tillväxten i änden av klasarna ska tas bort eller inte.

Yellow Pear är både lagom stor, god och rolig tycker jag, så den har blivit ett "måste", Red Fig ska vara en röd motsvarighet som jag testar i år.
MRLINDELL
Även om plantan kan bli hög är det fortfarande en busktomat.
Åsa, mälardalen zon 2
Tittar man på utländska sidor står det ofta indeterminate vid sorten Yellow Pear (vilket innebär sort som tjuvas),på svenska sidor hittar man högväxande busktomat kanske den kan odlas som både och?

Vissa sorter sätter gröna skott i änden på klasarna, har hört att det ska vara klimatet som är orsaken precis som det fenomenet att lite för låga temperaturer kan ge dubbelklasar. Jag brukar nypa bort skotten på klasarna det går utmärkt.
MRLINDELL
Jag är påstridig ... enda gången man behöver göra åverkan på en sådan planta är när man vill nypa av den 20-30 cm på höjden INNAN den går i taket var den än står.
Som du förstår är jag mycket mån om att inte röra plantor mer än nödvändigt. Jag vet de som pillar & pillar och hör sedan av sig och tycker allt är skit för att de plockat bort den mest intressanta delen på plantan.
Jo - de hade hört att ... Jag får rysningar så fort någon börjar med "Jag har hört att ..."
Inga regler utan undantag, men inga tjuvar denna gång. Vi får konsultera en tomatguru ...
Micke kommer säkert att lukta sig till de här inläggen biggrin.gif
MRLINDELL
Guiseppe's hemsida säger ...
/*
Det finns två grundläggande typer, klättrande (eng: indeterminated) och busktomater (eng: determinated), samt mellanformer. Vid fruktsättning slutar busktomatens gren att växa, nya grenar kommer fram istället med ny fruktsättning. Plantan blir på detta sätt självtoppande och kan ev. klara sig utan stöd. I motsats till detta fortsätter den klättrande varianten att oförtrutet växa vidare ända tills frosten tar den, den kan då bli åtskilliga meter och kräver stöd.

Busktomater:
Många undrar hur man ser om det är en busktomat eller en klättrande tomat (för att bestämma om man ska tjuva eller inte) Titta då på en blomställning: Om det därifrån efter den växer vidare och bildas nya blomställningar ovanför är det en klättrande tomat.
Om istället tillväxten upphör ovanför blomställningen är det en busktomat, nya blomställningar kommer då på tjuvarna, det är därför man inte ska ta bort tjuvarna på busktomater. Man kan dock begränsa antalet tjuvar så att det inte blir för tätt.
Busktomater brukar normalt ge mogna frukter före de klättrande typerna.
De allra flesta tomater är antingen av busktomattyp eller klättrande typ, men för att komplicera det hela finns det även mellanformer i varierande grad mellan dessa 2 typer, ofta sorter som är 1-1,5 meter höga. Dessa ger då ett par tre blomklasar innan de slutar växa på den grenen. Man kan här släppa fram 2-3 kraftiga tjuvar och ta bort resten.
*/
Åsa, mälardalen zon 2
Något om tomater vet jag och jag vet även fördelarna med tjuvning (minskad risk för gråmögel mm) + jag känner till och har testat div. olika odlingsmetoder nedläggning etc. Kan avslöja att jag åt faktiskt årets första tomat för flera veckor sedan vi har ju ett tomatväxthus på jobbet. Där prakticeras främst odlingstekniken nedläggning våra tomater blir ju runt 12m på en säsong. Nu under senare år har vi även ett tomatsortiment därinne också + vi testar både ympade och icke ympade tomater. Vi är även KRAV godkända så inga gifter finns på tomaterna.

Det där med utväxterna på skotten hörde jag från en som är mycket duktig inom odling speciellt tomat som jag haft som lärare det står dock inget om det i mina yrkesodlarböcker men det om ex. dubbelklasar och liknande står i boken Grönsaksodling i växthus som innehåller mycket fakta om odling av ex, tomat, gurka, paprika, melon mm
MRLINDELL
Jag har varit ute på Ultuna och sett tomatodling, de blir typ 12 meter och odlades med substrat och vatten med näringslösning för att få ut maximalt från plantorna. Är det där du jobbar? Är Per-Erik kvar? Det är därför jag kör egna hemma, har blivit trött på kvisttomater och tjockväggiga plommontomater. Det finns fortfarande Sweet 100 att få på ICA, en av de godare tomaterna att köpa just nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej jag jobbar inte på Ultuna men jag har varit där några gånger och tittat på Lena Gäredals försök med tomater i avgränsade bäddar som göds med gräsklipp (när jag var där berättade hon att tomaterna pollinerades i försöksodlingen genom att de slog med käppar på uppbindningslinorna).

http://www.slu.se/forskning/fakta/faktatra...98/Tr.98-05.pdf

Jag jobbar på ett naturbruksgymnasium och vi är KRAV-godkända när det gäller grönsaker både friland + växthus. Vi odlar på hyfsat naturligt sätt i växthus i jord, med stallgödsel, blodmjöl, bycobact mm. + Vi använder biologiska bekämpningsmedel. Tomaterna pollineras med hjälp av humlor, i början innan tomaterna är tillräckligt stora för att vi ska kunna sätta in ett humlebo har vi möjlighet att pollinera med hjälp av vibratorer. Vi odlar inte tomater mitt i vintern det funkar inte med KRAV:s regler man får ju inte hålla på och belysa KRAV tomater hur många timmar som hellst.
MRLINDELL
Aha! Var köper man sig en vibrator laugh.gif

!!!Skojar bara!!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Guiseppe har ett ganska kul tips (i stycket om pollinering) om vad hobbyodlare kan använda istället för yrkesodlarnas vibratorer En batteridriven tandborste med fram och återgående rörelser laugh.gif

http://www.angelfire.com/la/caprioli/odling.html
MRLINDELL
Någongång när jag får tid & plats skall jag prova Japanese Trifele som finns i svart, rött, gult mm. Det blir ganska stora plantor och är kanske den päronformade tomat jag känner för. Bifftomater får plats i växthuset, men då måste man starta tidigt för att de skall hinna mogna och hoppas på en varm fin sommar.
MRLINDELL
Skulle jag använda en vibrator till tomaterna eller tandborste skulle grannarna tycka att jag var ännu galnare. Plantorna har en bambupinne som man kan trumma på med fingrarna, pollen blir det så att man nästan nyser nu när allt blommar. Jag har så många kart nu att det blir en tomat inom en månad om det inte blir kallt igen.
lisselbo
Hej MRLINDELL !
Har förstått att du liksom jag bor i Uppsala, har du dina tomater i växthus eftersom du har kart på dina plantor.
Eftersom jag inte har något växthus så är det ett evigt kånkande ut och in med dessa skyddslingar.
Visst är det väl fortfarande för kallt på nätterna att ha dom ute eller kan man täcka med något?
m.v.h. Marie
Cilla
Hej Åsa,
Kul att läsa om dina tomaterfarenheter! har undrat hur mycket en tomatplanta måste skakas för att blommorna ska pollineras. Räcker det inte med att skaka till dem lite då och då?

Jag har också tomater inomhus - i stugan alltså. Där är det ungefär så kallt som plantorna vill ha det. Jag och katterna skakar till dem lite då och då och de brukar pollinera hyfsat för husbehov. Me kanske ska man skaka mer?
MRLINDELL
Jag bär en hel del ut & in nu när det varnas för nattfrost, jag har de i murarhinkar. Just nu är hälften i växthuset och hälften inne på nätterna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar räcka att bara skaka till plantorna lite, några hårdare skakningar brukar inte behövas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon