orkidé
Jag köpte av Odla nu frön från Cayennepeppar och Jalapeno (Chilli). de har kommit en bra bit och jag undrar näör man ska toppa dem så att de grenar ut sej.
Likaså Basilika, ska de också toppas?
Jag har ingen trädgård så jag odlar i köksfönster och inglasad balkong.
Hoppas att någon vill hjälpa mej.
Hälsningar Lillemor huh.gif
Ingrid på Västkusten
Hej Lillemor!

Svaret på första frågan, nej chilepeppar toppas inte, den grenar sig själv och toppar man den riskerar man att allting försenas. Det står i en massa tidningar att man skall men det skall man alltså inte. Chilepepparn är en perenn buske i sig självt, och blir olika stora beroende på sort. Ger man den en ganska liten kruka ifårn start grenar dne sig snabbare tycker jag mig märka - och efter grening(den första) ger jag en större kruka.

Angående basilika så toppar jag itne helelr. Varför? Jo man skördar ju basilika genom att nypa av grenspetsarna så man toppar ju dne hele tiden vid skörd och så grenar den sig och så utvecklas det nya skott. Så mitt svar på denna fråga är återigen nej biggrin.gif

Hälsar Ingrid
orkidé
Tack Ingrid för upplysningen.
Ha eb bra sommar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon