muppenanna
14-05-2004, 13:42
Hej!
Har en balkong i direkt söderläge och rätt så blåsigt - min man önskar röda pelargoner (gärna hängande) tips på bra sorter??
Vilken jord är bäst att använda? fungerar det med "självvattnande" balkonglådor till perlagoner.
Tips på annat färgstarkt och hängande som kan passa mottages gärna.
Tack på förhand!
pepparmynta
15-05-2004, 09:14
Gå in på
www.pelargonsallskapet.com . De har ett bra Pelargonforum
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-05-2004, 19:09
Jag hade blkonglåder i söderläge och blåsigt, västkusten. Hade några år hängpelargonier eftersom jag ville ha det som i mina hemmatrakter i södra Bayern.
Men det var mycket bättre när jag planterade Verbenor (mörklila och ljuslila blandade) ihop men skönbinka och bakopia. Även grusnejlika är mycket bra att ha i lådor och amplar när det blåser mycket.
Elisabeth
Jag hade en liknande balkong en gång och tycker att de hängande pelargonsorterna bröts ganska lätt av vindarna. Satsa på en kompakt, inte så högväxande sort och ha balkonlådorna hängande på insidan räcket så får de lite vindskydd. Toppa ofta så grenar de ut sig och blir stadigare
Jag planterar alla mina pelargoner i vanlig (billig) plantjord och gödselvattnar dem. Jag har aldrig provat självvattnande balkonglåda eller kruka till pelargoner utan det brukar räcka att genomvattna dem ordentligt dagligen när det är riktigt varmt. Blå eller vit hänglobelia är vackert till röda pelargoner!
Lycka till!
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.