Full version: Ta bort buskar
hjalmarborgen
Vi har ett hörn av trädgården som är överväxt av buskar. Jag gissar att det är ngn typ av Spirea, den har rosa blommor i toppställda klasar.

Nu har jag tänkt att ta bort de grova rötterna och sedan gå över med jordfräsen på de minder, täcka med tidningar och täckbark något år. Vad tror Ni om det eller har Ni andra förslag på hur man gör för att utrota buskarna. På sikt är tanken att få gräsmatta i detta område.

Tack på förhand!!
uno
Gräv runt buskarna, klipp av rötterna med grensax. Brytt med spett och klipp mer. Skaka av jorden och bär bort busken. Svettigt värre, men genomförbart. Arbetet utförs lämpligast en mulen dag.
Cilla
Klasespirea låter det som, ett styvt jobb att utrota. Jag har försökt att minska ett bestånd men det verkar som att också små rotdelar kan skjuta skott. På det område jag lyckats minska beståndet har jag första året efter grävning och jordrensning planterat ettåriga växter. På hösten har jag ryckt upp de skott som kommit (utan att behöva bry mig om ifall jag stör annan växtlighet).

Klasespirea är en fantastisk växt där inget annat växer. Men vill man få bort den är den lite svårare.
hjalmarborgen
CITAT (Cilla @ 14-05-2004, 16:42)
Klasespirea låter det som, ett styvt jobb att utrota. Jag har försökt att minska ett bestånd men det verkar som att också små rotdelar kan skjuta skott. På det område jag lyckats minska beståndet har jag första året efter grävning och jordrensning planterat ettåriga växter. På hösten har jag ryckt upp de skott som kommit (utan att behöva bry mig om ifall jag stör annan växtlighet).

Klasespirea är en fantastisk växt där inget annat växer. Men vill man få bort den är den lite svårare.

Hallå Cilla, tack för ditt tips med 1 åriga väcter.
Busken mycket väl heta så. En kyrkogårdsvaktmästare planterade in häcken i vårt område på 50-60 talet. Numer har alla hushållen denna som häck. Vår tomt stod oanvänd i ca 5 år så vi har mycket buskar på vår tomt.
Så kom med fler bra tips! biggrin.gif
Cilla

Jag tyckte inte alls om den när jag flyttade till den tomt jag bor i nu, men har verkligen lärt mig att uppskatta den. Det jag grävde upp - lösa rotdelar liksom hela rotklumpar - lade jag på marken på ett ställe där vi sedan lade ett 4 meter högt berg av jord från en grävning. När berget var utkrattat körde vi över buskarna ca 20 ggr per dag med skottkärra, liten minitraktor, dumper, en fyrhjuling mm under två somrar. Sedan lade vi ett berg gammal tegelsten där i ett år. När jag för ca ett år sedan tog bort det sista teglet var marken som en bergöken på området. Svårare att gräva i än något annat jag grävt i. Inte ens groblad tycker om förhållandena.

Vad spirar då om inte KLASESPIREAN!!!

Så har du ett område där inget annat växer - lägg rötterna där eller gräv ned dem en liten bit. De sena humlorna och fjärilarna gillar blomstren. Och visst är det lite kul när snön lägger sig på de intorkade fröställningarna?
Ingo
Grannen och jag tog bort en gammal snöbärsbuske för fem år sen. Nja, buske och buske - den hade skjutit så mycket rotskott så det var snarare ett större snår, ett mycket risigt och fult sådant. Vi grävde upp själva busken och de större rötterna. Sen kom det givetvis en hel del rotskott, men efter ett par års överkörning med gräsklippare tröttnade den och har inte synts till mer.

Och snöbär ska väl vara rätt livkraftig. Fast det är klart - är det klasespirea så låter den verkligen som något i hästväg.
hjalmarborgen
CITAT (Ingo @ 14-05-2004, 17:28)
Grannen och jag tog bort en gammal snöbärsbuske för fem år sen. Nja, buske och buske - den hade skjutit så mycket rotskott så det var snarare ett större snår, ett mycket risigt och fult sådant. Vi grävde upp själva busken och de större rötterna. Sen kom det givetvis en hel del rotskott, men efter ett par års överkörning med gräsklippare tröttnade den och har inte synts till mer.

Och snöbär ska väl vara rätt livkraftig. Fast det är klart - är det klasespirea så låter den verkligen som något i hästväg.

Hej på er,

det är klasespirea, den ser ut som bilden Cilla skickade.

Jag har nog något i hästväg framför mig. Mer tips och håll tummarna för mig!!!
Cilla
Snöbär har jag också begränsat, det är inte heller lätt men ändå enklare. Den busken tyckte jag också illa om i början, men när blomstren kommer (de där små vackra klockorna) och bladen blir skirt rundade är jag glad att jag inte hade ambitionen att utrota den helt. det är en fin buske den med...

Undrar om man inte ska försöka att ringbarka klasespirea förresten, istället för att gräva. Du kanske kan prova med ett parti Hjalmarborgen och meddela oss hur lång tid det tog för den att självdö?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon