Full version: Rosengård
Mia, zon 3
Hej alla!

Ska göra en del av trädgården till Rosenträdgård........ wub.gif
Nu är man ju en hopplös romantiker, så man har ju ingen som helst tanke på härdighet, sjukdomar, ohyra, bla bla sad.gif
Kan ni tipsa om rosor ni gillar, snälla!
Ska klara zon 3
Så friska som möjligt
Helst doftande
Nypon är kul, men inget krav
Helst inte knallrosa...... (blekrosa/vinrött går bra)

Och så om ni har några favoritperenner som ros-sällskap!

Tack på förhand!
kerstin z5-6
Nä , det tänker jag inte göra -Fy vad jag blir avis -Zon 3!!
Du kan ju ha vad du vill ..LOL
Tänker du ha pergolaställningar med klätterrosor ? Clematis 2 st per klätterros är jättesnyggt -Alla gråbladiga växter som lavendel , lammöra , sandmalört mfl passar i sällskapet
Den sirliga rutan Thalichtrum delavyii, bland rosbuskar får den bra stöd och lagom skugga , Limonium latifolium perenn risp är vacket och nävor som blommar länge -
Sen måste jag fråga -Vill du ha
gammeldags rosor ,med sin underbara doft
Moderna-snittrosor -remonterar ofta , mycket göda o sköta
Buskar -moderna remonterar, Låga, terosor ? enkla , dubbla ?????????
Eller en mix ??
Om du mixar tänk på at gärna blanda rosor av olika färg tex Aprikos med gula -eller tom lila rosor om du är vågad ,kan bli jättesnyggt, men de ska helst tillhöra samma tidsperiod dvs moderna för sig -gammel dags för sig - biggrin.gif
En kombo jag tycker är fin är Rosa maidens blush bakom den mörkt lila Cardinal de richelieu
Ingo
Eftersom du nämner både nypon och romantik hör kanske gammaldags buskrosor till det du funderar på...

En bra sån tycker jag är albarosen Celestial, ibland även kallad Celeste. Den blir ganska hög, c:a 2 m, upprätt och starkväxande med fräscht blågrågrönt bladverk. Blommorna är ljusrosa och enkla, alltså inte fyllda, men doftar underbart. I böcker har jag läst omdömen som 'en av de mest väldoftande av alla rosor' och 'så ska en ros dofta!'
Blommar (där jag bor) från omkring midsommar och ett par-tre veckor framåt, remonterar ej.
Kajsa
Rosenträdgård låter väldigt trevligt, jag nämner en del av dom rosor jag valt. Bourbonrosor blommar om, har två strimmiga " Commandant Beaurepire" och "Honorine de Brabant" rosa/röda. 1,5 m, underbara. "Louise Odier" rosa/violett 1,5 m.

Myskrosor är ständigt i blom, "Trier" vit 2 m, " Robin Hood" röd/vit 1,20. "Mozart" karminröd/ vit älsklingsros. Gillar dom så mycket.

Portlandsrosorna blommar om " Jacques Cartier" ljusrosa 1,5 m och "Mme Boll" rosa/lila dessa får stora höstblommor.

Av Gallica rosorna har jag två "Tuscany" sammetsröd och "Belle de Crecy" blommar 1ggn men oj så vackra ca 1.20.

Austinrosen "Leander" en läcker aprikos/gul, stora fyllda blommor ca 2 m.

Pimpinellifolia rosen "Aicha" ca 3 m gul blommar om, tuff och inget krångel, en annan klätterros är "Nevada" vit ca 3 m spansk ros. "New Dawn" silverrosa ca 4 m den är fin och robust.

Kanadarosor kan man ha även i zon 3, "Louis Bugnet" vit 2 m "Therese Bugnet" rosa och alla dom lägre i " Morden " serien. Friska och fryser inte tillbaka. Ja det var några förslag.
Unn
CITAT (Mia @ zon 3,14-05-2004, 15:30)
Helst inte knallrosa...... (blekrosa/vinrött går bra)

Goder lördagskväll! Jag har också en förkärlek till dessa färger i mina rosval, eller rättare sagt, först gick jag mycket på blekrosa och vita sorter men kände plötsligt en mätthet på det "dockskåpsromantiska" och lite väl sockersöta som det i mitt tycke resulterade i. Spädde då ut med dessa dovt mörkröda, vissa med åldern lila-grånade underbara:
Jenny Duval, Cardinal de Richelieu, Erinnerung an Brod (klättrande) och Tour de Malakoff...+ några förhållandevis moderna remonterande Emperor du Maroc. Har några till på min önskelista som jag inte är i närheten av nu och inte minns namnen på...
Förra året satte jag en grupp "Leda" som är vit med matchande vinröd kant bredvid Jenny Duval, återstå att se hur det kommer att se ut?

Unn, som önskar grattis och lycka till med rosenträdgården

Glömde belle de crecy - storfavoriten, och tuscany superb! :-)

rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif smile.gif
Kajsa
BILDER/ ROSOR
MIA, och här kan du titta på en massa populära rosor
Uppdelade på färger rosa, vita, gul/aprikos, röda.
Mia, zon 3
Mmmmm..... ni är ena riktiga pärlor! wub.gif
Nu ska jag bara sätta spaden i näven på min käre oäkta hälft, så hoppas jag att jag kan återkomma med hur rosenträdgården artar sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon