Full version: Callistemon
eml
Har just varit en vända i "storstan" och fann där till min lycka en Callistemon laevis wub.gif (Australisk Flaskborste på svenska tror jag) för fyndpriset 40 kr, detta för en ca 30 cm hög liten buske .

Har tyvärr hittat rätt lite på webben om skötsel av Callistemon (förrutom några franska sidor som jag inte kan läsa/förstå), har någon erfarenheter/kunskaper att dela med sig om t.ex vattning, krukstorlek, gödsling, beskärning, blomtid, förökning, övervintring, m.m?

Länk till bild på Callistemon finns här: Callistemon Laevis
Åsa, mälardalen zon 2
Blomsterfrämjandet har info om en annan callistemon på sin hemsida men troligtvis sköts de på ungefär samma sätt. Här är vad som står på blomsterfrämjandets hemsida:

Lampborste - (Callistemon citrinus)

Ursprung: Östra Australien.

Skötselråd:
Ljus och temperatur: Ljust, gärna i full sol. Rumstemperatur eller lägre, gärna i 15-18° och i hög fuktighet för att knoppsättas. När knopparna syns ställs den tillbaka i ett svalare rum.
Vatten och näring: Vattna måttligt, försiktigt med kalkfritt vatten. Gödselvattna över sommaren med svag näring med mikronäringsämnen. Att tänka på: Växten planeras om vartannat år i hel kalkfri torvmullsblandning med grov sand. För knoppsättning krävs över 15°C . En krävande skönhet. Mångårig
Åsa K, zon 1
Hej!

Jag har 2 st sedan några år. En buske och en mindre på stam med mindre borstar. Jag har mina planterade i vanlig planteringsjord, har inte fattat att de skulle ha sandblandat smile.gif

Övervintrar i frostfritt uterum. Jag tycker att de vill ha mycket vatten wink.gif hos mej får de vanligt vatten, regnvatten i mån av tillgång.

Just nu växer de med långa röda skott. Läste att man skall beskära efter blommningen där borstarna har varit och det gör jag annars får man grenar som inte har blad på ca en dm. Samtidigt blir busken tätare.

Obs! De vill inte stå ute i regn när de blommar.....då blir borstarna fula.

Däremot tycks de tåla någon frost även om bladen blir lite fula och faller sedan av, men det kommer nya nästa år.

Jag skickade sticklingar till en här på odla nu...och hon har tydligen lyckats med rotningen.

Jag tycker inte de är svårskötta smile.gif
Evin
Antar att "storstan" inte är Malmö sad.gif

/E - som gärna oxå hade fyndat....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon