Norrländskan
HJÄLP!!!

Har fått två st klätterrosor av min sambo i födelsedagspresent biggrin.gif och vi tänker sätta dessa vid vår garagevägg så att de får klättra i varsin spalje.
Denna vägg har sol hela dagen - från morgon till kväll rolleyes.gif

Kan någon vänlig själ ge mig/oss lite tips och råd om vad vi bör tänka på.
Har aldrig satt rosor förut, men någon gång ska väl va' den första!

Rossorten heter förresten "Flammentanz"

Tacksam för svar så snart som möjligt, tack!
Åsa, mälardalen zon 2
Gräv djupa gropar förädlingsstället ska vara en bra bit under jordytan. Blanda den befintliga jorden med några spadtag välbrunnen häst eller kogödsel och vattna sedan rikligt.

Flammentanz är en vacker ros, nackdelen med rosen är dock att den blommar på äldre ved så fryser den ner under vintern får man inga blommor och detta med nedfrysningen kan tyvärr vara ett problem i zon 5-6.
kerstin z5-6
Du kan vara noga med att säckvävstäcka den från februari månad o fram till tjälen släppt -får att få behålla så mycket av grenarna som möjligt
Fler härdiga rosor för vår zon hittar du i mitt album- rosor
(-knapp album längt ner i detta inlägg -mer rosfreks till högre zoner !!)
Norrländskan
Tack för era svar biggrin.gif

Vi provar väl så får vi se vad det blir... Värst kan väl det där med nedfrysningen vara... sad.gif

Ska man bara täcka dem från februari, inte tidigare alltså?
Räcker det med bara säckväv? Kan man inte ta och "baka" in dem i ett skydd av frigolit eller något annat isolerande? unsure.gif

Dumma frågor kanske, men jag har ju ingen aning... wacko.gif
kerstin z5-6
Det är inte kylan utan vårsolen -när den är frusen som skadar mest.Den frystorkar när grenarnas solas o den inte kan suga vatten .Före februari är det ju ingen sol att tala om -
Däremot kan man lägga på ett tjockt lager med jord,blandad med täckbark vid fötterna för att förhindra att tjälen går så djupt, redan på hösten .
Vattna den på våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon