Helen vid Ljungan
15-05-2004, 10:52
Mina fina frösådda pelargoner "Orange Appeal" har fått torra fläckar på bladen, både fjolårets och årets sådd. Dom andra pelargonerna som står i närheten visar inga tecken på torra fläckar. Är det någon som vet hur jag ska rädda dem? Om jag plockar bort alla blad med fläckar så blir det inte många kvar.
MVH Helen
Du kanske har fått vattendroppar på bladen när de stått i solljus, det kan ge brännmärken? Övergödsling kan ge samma symptom.
Annars får du kontrollera om de är angripna av någon skadegörare, det som talar mot detta är väl att andra nära stående växter ej är angripna. Provadopinnar fungerar utmärkt mot det mesta utom spinn.
Mvh
Fenja
Helen vid Ljungan
15-05-2004, 16:06
Tack Fenja!
Det är nog övergödsling som jag har drabbat dem med. Jorden är blandad med fjolårets gräsklipp som säkert ger ifrån sig näring fortfarande. Ska genast skärpa mig och ge dem bara vatten.
Provadopinnar, vad är det?
MVH Helen
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2004, 16:09
Provadopinnar är ett insektsgift i form av tabletter som stoppas ner i jorden. Växten suger sedan upp giftet så att växten blir giftig för insekter som suger växtsaft från plantan. Provadopinnarna innehåller även näring så plantan får gödning samtidigt som man bekämpar insekterna. (provadopinnar fungerar ej på spinn, svampar, bakterier, virus och liknande som också kan drabba växter)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.