Full version: Törnrosas kjortel
åsgård
Nu är mina plantor med Törnrosas kjortel ungefär 3 dm. höga, och jag har omplanterat för tredje gången.
Nu växer dom så det knakar, men hur gör jag nu då?
Sätter jag flera plantor i en större kruka med klängstöd eller en och en.
Skall de klättra på en pinne eller har man ett större klängnågonting?
Så står det att de kan övervintras vem har erfarenhet av detta, tacksam för råd.
Med skitiga fingar just nu
Kenneth
zaaritha
Jag har bara odlat den som innekrukväxt. Hade den att klänga på en vanlig grön plastspalje`. Den levde i 3 år, i alla fall.
estet
Mina får stå ensam i varsin plastkruka tills det är dags för krukarr. utomhus, längre fram. Mina är inte så långa, mera buskiga. Har toppat dem hårt.

Om du vill låta dem klättra på något i väntan på att de kommer på sin uteplats så är de inte så farliga att få tvillat upp. De är ganska så tåliga och går inte av så lätt.
Kan ialla fall säga att de klättrar på vad som helst nästan. smile.gif
Hade mina på en träspaljée längs altanen ifjol, i år ska de få klättra på ett stuprör.
Lycka till!
Betty
Hur långa blir rankorna? Kan man ha dem i en ampel? unsure.gif
Betty
CITAT (Betty @ 19-05-2004, 10:34)
Hur långa blir rankorna? Kan man ha dem i en ampel? unsure.gif

Ingen som vet...? unsure.gif
estet
Skulle tro att den klättrade 2m.
Den klarade sig längst mot frosten av alla växter i höstas.
Betty
Tack för svaret, då får det bli spaljé i stället för ampel då. smile.gif
åsgård
Tack för de fina svaren.
Eftersom jag har flera plantor så tror jag att jag både skall låta de vara inneväxt och plantera ute efter frosten runt min pergola
MVH Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon